פרק ה כבוד האדם במבחן

עמוד:290

הקדושה . בעיון נוסף מתברר שמן הצד של הקדושה עומדים גם ערכים אנושיים של כבוד האדם . מערכת שיקולים מורכבת שכזאת נמצאת במחלוקת בין חכמים בדור האחרון בשאלת הפריה מתרומת זרע נוכרי לזוג חשוך ילדים . במחלוקת זו מתנגשים כמה ערכים : הזכות להולדה ולהורות הכלולה בערכי היסוד האנושיים ; מצוות פרייה ורבייה ותולדותיה המעודדת את קידום הילודה במשפחה ; וכנגדה הערך של קדושת המשפחה הפרטית ו"זרע ישראל" הלאומי , שאינו רואה בעין יפה את התעברותה של אישה בכלל , ואשת איש בפרט , מזרע של גוי . מחנה אחד של פוסקים מייחס משקל יתר לצערו של הזוג חשוך הילדים , אך גם לערך של פרייה ורבייה והתועלת הדמוגרפית ; ומחנה אחר מציב את קדושתם של המשפחה ועם ישראל כערך גבוה יותר ואוסר זאת . כלאיים בשוק : בין מצווה לכבוד האדם בדוגמה הבאה הגמרא עוסקת בגלוי בהתנגשות בין ערך הכבוד לערך המצווה : אמר רב יהודה אמר רב : המוצא כלאים בבגדו פושטן אפילו בשוק . מאי טעמא ? " אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה "' ( משלי כא , ל ) כל מקום שיש חלול השם אין חולקין כבוד לרב . תא שמע : גדול כבוד הבריות שדוחה את " לא תעשה" שבתורה . ואמאי ? לימא " אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה ?"' [ מדוע לא חל גם כאן הכלל הקודם , שהמצווה דוחה את כבוד האדם , ואין חוכמה ( ... ) לנגד [? 'ה תרגמה רב בר שבא קמיה דרב כהנא בלאו ד"לא תסור" [ ... ] כל מילי דרבנן אסמכינהו על לאו דלא תסור ומשום כבודו שרו רבנן . [ פירש רב שבא ( ... ) שהלאו היחיד שבתורה שנדחה מפני כבוד הבריות הוא הלאו של " לא תסור מכל הדבר אשר יורוך" שהוא מקור החיוב להישמע לדברי חכמים . הווי אומר , כבוד הבריות דוחה רק איסורים ומצוות שמדרבנן , ולא את שאר מצוות התורה ] ( ברכות יט ע"א . ( 323 ראו אנציקלופדיה רפואית הלכתית , הערך " הזרעה מלאכותית , " חלק : 4 " הזרעה מתורם גוי וממקור בלתי ידוע , " עמ' . 146

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר