פרק ג הקונפליקט בין לאומיות לאנושיות

עמוד:280

רבי אבין פתח : " באשר דבר מלך שלטון ומי יאמר לו מה תעשה" ( קהלת ח , ד ) אמר רבי אבין : [ משל ] לרב שמצווה לתלמידו ואומר לו : אל תלווה בריבית , והיה הוא מלוה בריבית ! אמר לו : רבי , אתה אומר לי אל תלוה בריבית ואת מלוה בריבית ? אמר לו : אני אמרתי לך אל תלוה בריבית לישראל אבל לאומות הלווה , שנאמר " לנכרי תשיך" וגו' ( דברים כג , כא , ( כך אמרו ישראל לפני הקב"ה : רבון כל העולמים כתבת בתורה " לא תקם ולא תטר" ( ויקרא יט , יח ) ואתה : " נוקם ה' ובעל חימה , נוקם ה' לצריו ונוטר הוא לאויביו ! " ( נחום א , ב ) אמר להם הקב"ה : אני כתבתי בתורה " לא תקם ולא תטר" לישראל , אבל באומות : " נקם נקמת בני ישראל" ( במדבר לא , ב ) ( בראשית רבה נה , ג , עמ' . ( 586 רבי אבין מציג את הפער בין המצוות הנהוגות כלפי ישראל ובין המצוות הנהוגות כלפי הגויים כהבחנה שמבחין ה' בעצמו ובהנהגתו את עם ישראל לעומת הנהגתו את אומות העולם . קושיית הפתיחה שלו מעידה על הקושי המוסרי שראה בפער זה . התשובה אינה פותרת את הקושי המוסרי , אלא תולה אותו בגזרת המלך : ההסבר לפער בין ישראל לעמים אינו כולל האשמה כלפי חטאם של הגויים או דברי שבח למעלתם של ישראל כמו שמצוי במקורות רבים , אלא רואה בכך " גזרת הכתוב . " ניתן אפוא לסכם ולומר שהמתח בין שני הקטבים , האנושי והלאומי , קיים במגוון המישורים של היצירה התרבותית והרוחנית בישראל לדורותיה . 312 ראו בספרו של אפרים אלימלך אורבך , חז"ל : פרקי אמונות ודעות ( אורבך , תשכ"ט : . ( 494-466 וכן בנימין אופנהיימר , " מעמד הר סיני , הנבואה ובחירת ישראל בפולמוס חז"ל" ( אופנהיימר , תש"ם ;( מנחם הירשמן , '" חביבים ישראל : ' תפיסות חלוקות בבתי המדרש של ר' ישמעאל ור' עקיבא" ( הירשמן , תש"ס . ( 313 ראו יהודה שביב , " תורה אלהית מול מוסר אנושי במשנת הראי"ה קוק" ( שביב , תשנ"ו ;( יוסף שלמון , " אנושיות ויהדות במשנתו של יעקב כץ" ( שלמון , תשנ"ט . ( על שני חכמים המשלבים בהגותם הרעיונית וההלכתית את הפרטיקולרי עם האוניברסלי ראו בספרו של אבי שגיא , יהדות : בין דת למוסר ( שגיא , , ( 1998 בפרק הנספח " בין פרטיקולריזם לאוניברסליזם , " בפרק טו , המוקדש לר' ישראל משה חזן , חכם ספרדי מן המאה התשע עשרה , ובפרק טז , המוקדש לר' שמעון שקופ , ראש ישיבה ליטאי בן המאה העשרים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר