פרק ג הקונפליקט בין לאומיות לאנושיות

עמוד:277

אתה בחרתנו בחירת עם ישראל מופיעה בכל תפילות הקבע בימות החול , בשבתות ובימים טובים : אתה בחרתנו מכל העמים , אהבת אותנו ורצית בנו , ורוממתנו מכל הלשונות , וקדשתנו במצוותיך , וקרבתנו מלכנו לעבודתך , ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת ( מתוך ברכת " קדושת היום" במועדים : ראש השנה , יום הכיפורים ושלוש רגלים . ( בכמה מקומות הבחירה מנוסחת בתוך " מטבע של ברכה" כנוסח קבוע ומחייב בתוך התפילה . כך למשל בברכות התורה בשחרית בכל יום ( ברכות יג ע"ב , ( בברכת " אהבה" שלפני קריאת שמע , שחרית וערבית , וב"קדושת היום" — הברכה האמצעית בתפילת העמידה בשבתות ובמועדים , הברכה המגדירה את מהותו ואת קדושתו של המועד . המכנה המשותף לכל נוסחי התפילות והברכות הללו הוא שבחירת עם ישראל קשורה קשר הדוק עם מתן התורה והמצוות . בברכת התורה : " אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו . " בברכת אהבה : " אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת , תורה ומצוות חוקים ומשפטים אותנו למדת" — וכן בחלקיה של הברכה ובנוסחיה המתחלפים בין שחרית לערבית . בברכת המועדים : " אתה בחרתנו מכל העמים [ ... ] וקדשתנו במצוותיך , וקרבתנו מלכנו לעבודתך . " אין להסיק מכך שהכף נטתה לכיוון התפיסה של ממלכת כוהנים . עיון מדוקדק בנוסחאות הייחוד של עם ישראל בתפילה מורה שהבחירה בעם ישראל ממוקדת בתחום מוגבל : התיאור של עם ישראל כעם נבחר מופיע תמיד כבסיס לקבלת המצוות וקיום התורה . את המשפטים הללו אפשר לקרוא בשני אופנים . האחד מצמצם : בחירת עם ישראל מכל העמים מצומצמת רק לעניין התורה והמצוות , אבל היחס אל האנושות הוא רחב אופקים — בכל שאר הנושאים של חיי האדם והמציאות האנושית בני האדם שווים כברואים בצלם אנוש . האופן האחר הוא אופן מרחיב : אנושיות שאינה מכוונת לקיום התורה , לדבקות באל ולעבודת ה' ואינה מבוססת עליהם היא אנושיות חסרה . אדם שלא זכה להיות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר