פרק ז הגבלת זכויות האדם

עמוד:246

קדושה כנגד כבוד האדם כבוד האדם במשמעות צלם אלוהים האוניברסלי מוגבל על ידי מצוות הקדושה . במצוות כיבוד אב ואם עומדת כנגד מצוות הכיבוד הקדימות של קיום מצוות : 'ה " איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו , " האוסרת על הבן לכבד את רצון אביו ואמו במקום שהוא נוגד מצווה והלכה ( ויקרא יט , ג ; יבמות ה ע"ב . ( אסור לבן להאכיל את הוריו מאכלות אסורים גם אם הם מאוד משתוקקים לכך . אם כך הדבר כשיש מצווה מיוחדת לכבד את האב והאם , על אחת כמה וכמה כשמדובר בכבודו האישי של אדם פרטי . לעתים יוצא כבוד האדם נפסד כשרצונותיו של אדם וכבודו והקדושה ודרישותיה מתנגשים . כמו בשאלת החיים , גם בשאלת הכבוד אין לומר שהקדושה גוברת לעולם על ערך הכבוד . אדרבה , הכבוד הוא עצמו חלק מהרכיבים המכוננים את הקדושה , בין היתר כבודם של הכוהנים והמקדש , כבודו של החכם , כבודו של כל אדם מישראל , איש ואישה , גדול וקטן . לפיכך " גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה . " כבוד האדם הוא ערך חשוב , אבל כנגדו עומד העיקרון ש"אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה "' ( משלי כא , ל ; ברכות יט ע"ב , ( המחייב לוותר על כבוד האדם במקום מצווה . קדושה כנגד זכות הנישואין הדרישה לכונן ממלכת כוהנים ובתוכה לייחד שבט הנושא באופן מיוחד את משרת הכהונה יוצרת מערכת שלמה של מגבלות נישואין . עבודת הכוהנים במקדש היא עבודה של גברים , ולכן נוצרה גם הבחנה בין גברים לנשים בתחום זה . בת כוהן אינה מוגבלת באפשרויות הנישואין שלה , ואילו הכוהן מוגבל ונאסר עליו לשאת גרושה וחלוצה . לסיכום תמציתי של הנושא ראו במאמרו של אליאב שוחטמן " על הכפיה לקיים מצוות" ( שוחטמן , תשס"ח , ( שם הוא דן גם בשאלת הכפייה על חילונים ובמדינת ישראל . 284 דוגמה חברתית קטנה אך מפורסמת : ההימנעות מלהשיב ליד מושטת לשלום של בן המין האחר גם במחיר גרימת בושה ועלבון למושיט היד . ראו מאמרו של הרב אברהם וסרמן "הושטת יד לאשה" ( וסרמן , תשס"ד . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר