פרק ז הגבלת זכויות האדם

עמוד:237

ייסורים ועינוי הנפש בדרגה מתחת למיתה עומדים הייסורים , גם אלו נדרשים מקהילת מקדשי השם : שבת שבת › ן היא לכם ועניתם את נפשתיכם חקת ע › לם ( ויקרא טז , לא . ( בעולם זכויות האדם וצלם אלוהים יש מגמה למנוע מן האדם צער , סבל וייסורים כחלק מהחובה להגן על חייו , על בריאותו ועל כבודו . לעומת זאת בעולם הקדושה קיימת לעתים דרישה מן האדם לוותר על חייו הבריאים והנינוחים כדי לחזק ערכים של קדושה . ביום הכיפורים , היום הקדוש בשנה , קיימת מצוות " ועיניתם את נפשותיכם . " זו מתפרטת למגבלות על אכילה ושתייה , רחיצה וסיכה , נעילת הסנדל ויחסי אישות ( משנה , יומא ח , א . ( האיסורים הללו , המוגדרים בתורה עצמה כעינוי , נחוצים לשם התקדשות יתרה ביום הכיפורים , ואולם הם מופיעים בעוד זמנים ובהקשרים אחרים . בכלל דרישות העינוי הללו אפשר למנות מצוות מחייבות לכול כדוגמת תעניות ציבור , מנהגי אבלות , איסור קיום יחסי אישות במועדים שונים על פני לוח השנה או על פי מערכת הטומאה והטוהרה של האישה . בצדם קיימים מנהגים של חסידים ופרושים , שהוסיפו מגבלות , עינויים וסיגופים , בממדים שונים בכל הדורות . הוספה של סיגופים ועינויים אמנם איננה דרישה מחייבת כללית , אבל זו עמדה רוחנית בעלת משקל שאינה מובנת מאליה בעולם ההומניסטי והליברלי , השוקד על הרחבת החירות ואיכות החיים של האדם הפרטי . קדושה כנגד שוויון תביעותיה של הקדושה אינן עולות בקנה אחד עם ערך השוויון האוניברסלי . הקדושה דורשת הבדלה וייחוד . קדושת המקום . מקום המקדש , קודש הקודשים , הוא המקום המקודש ביותר , ולכן הוא מופרש ומובדל עד כדי כך שאי אפשר להיכנס אליו בכלל למעט הכוהן 274 ראו אפרים אלימלך אורבך , "אסקיזיס וייסורים בתורת חז"ל" ( אורבך , תשכ"א . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר