פרק ה חוסר סובלנות

עמוד:209

התביעה להשמיד את כל סממני העבודה הזרה מן הארץ חוזרת בתורה עשרות פעמים ומתבצעת בפועל , במידה זו או אחרת , בתקופת הנבואה והמלוכה בשבת עם ישראל בארצו . קריאתם החוזרת ונשנית של נביאי ישראל לסלק מן הארץ את כל הפולחנים הזרים והמעמדים הדרמתיים של נתיצת מזבחות ופסלים נועדו לטהר את ארץ ישראל מכל עבודה זרה . כל אלו מקורם בחשש שעם ישראל יגלה מארצו והארץ תיחרב בעוון עבודה זרה . התורה והנביאים נאבקים נגד הפולחן עצמו ונגד ההשחתה הדתית , המוסרית והחברתית הנלוות אליו ונובעות ממנו . כל הצווים על המאבק בעבודה זרה נוגעים לטיהורה של ארץ ישראל וקדושתה בלבד . אין שום הנחיה לפגוע בעבודה זרה בחוץ לארץ . אדרבה , יש מקורות שמשתמע מהם שעמים היושבים בארצות נכר מורשים לעבוד אלוהים אחרים . כדברי הנביא מיכה : כי כל העמים ילכ › איש בשם א להיו ואנחנ › נלך בשם ה' א להינ › לע › לם ועד ( מיכה ד , ה . ( קנאות כנגד עריות לצד העבודה הזרה קיים סוג אחר של השחתה מוסרית המחייבת תגובה קנאית : חטאי העריות . מעשה הקנאות המובהק ביותר בתורה הוא מעשהו של פנחס הכוהן , שהרג את זמרי , הנשיא משבט שמעון , על רקע של עברת עריות : אל תטמא › בכל אלה כי בכל אלה נטמא › הג › ים אשר אני משלח מפניכם : ותטמא הארץ ואפקד ע › נה עליה ותקא הארץ את ישביה : › שמרתם אתם את חקתי ואת משפטי ולא תעש › מכל הת › עבת האלה האזרח והגר הגר בת › ככם : כי את כל הת › עבת הא ל עש › 250 יאיר לורברבוים במאמרו " הקשת בענן : מנגנון שליטה בחרון" ( לורברבוים , תשס"ט ) דן בהרחבה במושג "חרון אף" ובקנאותו של האלוהים במקרא . 251 ראו דיונו של מיכאל וולצר על אוניברסליזם , המכונה בלשונו " דגם החזרה וההשנות , " המאפשר מידה של פרטיקולריזם בתוך האוניברסליזם . הוא מוצא לגישה זו הדים נוספים במקרא ( וולצר , תשס"ט , עמ' . ( 12-9 252 במדבר ו , ח ; כה , יד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר