פרק א אנושיות ולאומיות

עמוד:184

ההנהגה האלוהית החדשה והשונה מזו של האבות , הנושאת את השם הוי"ה . תכנית ההנהגה החדשה של ה' בנוגע לבני ישראל מפורטת בפסוקים הבאים , מיד לאחר ההודעה על שינוי השמות : לכן אמר לבני ישראל : אני . 'ה וה › צאתי אתכם מתחת סבלת מצרים והצלתי אתכם מעבדתם וגאלתי אתכם בזר › ע נט › יה › בשפטים גדלים ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לא להים . וידעתם כי אני ה' א להיכם המ › ציא אתכם מתחת סבל › ת מצרים , והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם ליצחק › ליעקב ונתתי אתה לכם מ › רשה אני ה' ( שמות ו , ו-ח . ( פסוקי ההבטחה מחולקים לשניים . הרצף הראשון כולל ארבעה פעלים , המכונים גם " ארבע לשונות של גאולה : " והוצאתי , והצלתי , וגאלתי , ולקחתי . לאחר השלב הזה יכירו עם ישראל את . 'ה " וידעתם כי אני ה' המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים . " הפועל הנוסף , החמישי : " והבאתי" הוא לשון חמישית של גאולה , שאינה מתייחסת ליציאת מצרים , אלא לתכליתה של היציאה הזאת ולעתידו של העם — התיישבותו בארץ כנען . גיבושו של עם ישראל כעם נבדל , העתיד לצאת ממצרים כחטיבה אחת , לעשות את דרכו לארץ המובטחת ולרשת אותה , מבוסס על שינוי ההנהגה משם אלוהים הכללי לשם ה' הפרטי , המיוחד לעם ישראל . , 'ה שהתגלה למשה לראשונה כנושא את השם הוי"ה — " אהיה אשר אהיה" — מבטיח לגאול את עם ישראל ממצרים כדי שיהיה לעמו הנבחר . עליהם יטיל את תרי"ג המצוות ואת השליחות והתודעה של היות עם ה' בעולם , ויביא אותם אל ארץ ישראל , הארץ שנועדה לעם ישראל החי על פי תורת . 'ה ה' אלוהי העברים תיאור המפגש בין משה לפרעה כולל גם הוא התייחסות לחילוף בשמות האלוהים :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר