פרק א אנושיות ולאומיות

עמוד:183

לייחודם הלאומי של בני ישראל , עדיין לא התבלט ביחסים שבין האלוהים ובין האבות בספר בראשית . אלוהי [ בני ] ישראל במעמד הסנה ביקש משה מהא ל המתגלה אליו שיאמר לו מה שמו , כדי שיוכל להציגו לפני בני ישראל בבואו אליהם בשליחותו להוציאם ממצרים . תשובת האלוהים מן הסנה היא הצגת ההתגלות בשם חדש , " אהיה . " שם זה הוא מקבילו של השם הוי"ה , שכן שניהם נגזרים מהשורש ה ו ה : ויאמר משה אל הא להים : הנה אנכי בא אל בני ישראל ואמרתי להם , אלהי אב › תיכם שלחני אליכם . ואמר › לי מה שמ ?› מה אמר אלהם ? ויאמר א להים אל משה : אהיה אשר אהיה . ויאמר , כה תאמר לבני ישראל : אהיה שלחני אליכם ( שמות ג , יג-יד . ( המשמעות של חילוף השמות היא שינוי בדרך ההנהגה : על משה להבין שמעתה יפעל ה' בדרך אחרת מכפי שהכירוהו עד כה האבות וגם הבנים בשנות השעבוד במצרים . על משה להציג את ההנהגה החדשה לפני העם . במובן מסוים משה רבנו אמור להביא לעם תפיסה אמונית ודתית חדשה , וזו תוצג לפניו במלואה רק בהתגלות הבאה שתתרחש באותו מקום , בהר חורב . שליחותו של משה רבנו נועדה להביא את בשורת ה' לעם המשועבד , למצרים המשעבדת ופרעה בראשה , ובסופו של דבר לעולם כולו . תכנית הגאולה בשם ה' עם שובו של משה למצרים , זמן קצר לאחר תחילת פעילותו לשחרור עם ישראל ויציאתו מן הגלות , התגלה ה' שוב אל משה והורה לו את משמעותה של דרך 227 לביאור פילוסופי על דרך הקבלה מדוע והיכן משמשים השמות אלוהים , א ל שדי וה' בספר בראשית , ראו במאמרו של הרב יהודא ליאון אשכנזי ( מניטו , ( " עקדת יצחק באור חדש" ( אשכנזי , תשס"ג . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר