פרק ו משפחה

עמוד:151

כנען" לא תעשו . ההשחתה המינית בפרשיות אלו היא בעיקר בחטאי עריות — יחסי אישות בתוך המשפחה , איסורים שעד היום נחשבים טאבו ברוב החברות המתוקנות אף שהם סותרים במידה מסוימת את ערכי החירות . ליברליזם וחופש מיני אחד הנושאים העיקריים , אם לא העיקרי שבהם , שבו תורת הזכויות של התורה מתנגשת עם התפיסה הליברלית הרווחת כיום הוא החופש המיני . התנגשות זו והדרך להתמודד עמה היא נושא לחיבור אחר , אבל בשלב זה יש להדגיש שההתנגשות אינה חריפה כמו הרושם הנוצר מהפולמוסים הציבוריים , מכמה סיבות : א . בהעתקה מוטעית מן הנצרות הקתולית יש הסבורים שגם תורת ישראל רואה בכל העיסוק במין דבר לא ראוי שיש לצמצמו למינימום ההכרחי ורק לצורך הולדה . מתוך כך נוצר הרושם שהדת והמיניות הם שני כוחות המתנגדים זה לזה מיסודם . גישה זו מוטעית . עמדתה הבסיסית של התורה כלפי יצר המין ויחסי האישות היא עמדה חיובית , הרואה בהם זכות אנושית יסודית . אחדים מן האיסורים וההגבלות נועדו להגן על זכות זו ולא לפגוע בה . כשם שאי אפשר לטעון שהמערכת המסועפת של החוקים הכלכליים מבטאת התנגדות לזכות הקניין , כך אי אפשר לומר שהלכות האישות מבטאות התנגדות ליחסי אישות . ב . גם החברה הליברלית מטילה סייגים ומגבלות על החופש המיני בתחומים המתנגשים לדעתה עם זכויות אדם אחרות כגון האיסורים על ביגמיה ופוליגמיה , האיסורים שנועדו להגן על קטינים והחקיקה המחמירה בנושא הטרדה מינית . לעתים האיסורים שמטילה החקיקה הליברלית חמורים אף מאלו של המשפט הדתי , כדוגמת האיסור על ביגמיה או נישואי קטינים . לפיכך יש להבין שחלק 188 לעניין תפיסת האונס בתורה בכלל ואלימות של בעל כלפי אשתו בפרט ראו וינרוט , תשס"ד . 189 גם הרמב"ם , הסבור שהמיניות היא חלק " נמוך" באישיות של האדם ( מורה הנבוכים ג , פרקים ח , מא ו-מט , ( אינו סבור שיש להימנע ממנה , לשלול אותה , או שאין היא כלולה בזכויות היסוד של האדם . והשוו פירוש הרמב"ן לויקרא יח , ו ; יח , כט ; יט , ב .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר