פרק ו משפחה

עמוד:150

קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק אם רצה הוא והיא נותן לה שכרה ובועל אותה על אם הדרך והולך לו , וזו היא הנקראת קדשה , משנתנה התורה נאסרה הקדשה שנאמר : " לא תהיה קדשה מבנות ישראל . " לפיכך כל הבועל אשה לשם זנות בלא קידושין לוקה מן התורה מפני שבעל קדשה ( רמב"ם , הלכות אישות א , א-ב . ( מדברי הרמב"ם מתברר שקיום יחסי מין בהסכמה בין שני מבוגרים , במקרה שאין בו פגיעה בזולת או במוסכמות היסוד החברתיות , כלומר ניאוף או עריות , הוא לגיטימי , אינו מערער את זכות היסוד של הנישואין , ואולי אדרבה , הוא כלול בזכות היסוד של אדם לממש את הזוגיות ולקיים יחסי אישות . אין בכוחו של ערך הנישואין להפקיע את ערך החירות בתחום זה כאשר מדובר בהסכמה בין שני הצדדים , בין בממון ובין ברצון . רק קטגוריות הקדושה , שהוטלו על הנישואין בעם ישראל במתן תורה , מסייגות את החופש ביחסי האישות בין פנויים ופנויות בוגרים . נושא זה יידון לפיכך בחלקים הבאים של חיבורנו . אונס והשחתה מינית התורה שוללת כל יחסי אישות הנעשים בכפייה — אונס — או אפילו בהסכמה כשמדובר בקטינים שפיתוים נחשב אונס . אונס נחשב בתורה מעשה הקרוב בחומרתו לרצח ומתיר את דמו של הרודף . אנשי סדום היו " רעים וחטאים לה' מאד" ( בראשית יג , יג , ( וחטאם העיקרי המסופר בתורה הוא בדרישה כלפי אורחיו של לוט : " הוציאם אלינו ונדעה אותם" ( יט , ה . ( הפיכת סדום מעידה על החומרה שהתורה מתייחסת לחברה ששוררת בה השחתה על רקע מיני , וזה גם הנימוק העיקרי , על פי התורה , להרחקת עם ישראל ממצרים ולעקירת העמים היושבים בארץ כנען והחובה להתרחק מהם : " כמעשה ארץ מצרים" ו"כמעשה ארץ 187 כך משתמע מדברי הרמב"ם , וכך גם ממקורות אחרים שבהם מובן שיחסי מין ללא נישואין הם רק ביטול מצוות עשה של קידושין , שהיא כאמור שייכת למערכת הקדושה , ולא למערכת הזכויות הבסיסיות . לדיון רחב בסוגיית הפילגשות בישראל ראו גיליון אקדמות יז ( זוהר , תשס"ו ; טיקוצ'ינסקי ושפרכר פרנקל , תשס"ו ; אריאל , תשס"ו . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר