פרק ה קניין

עמוד:124

בלבד . לאמיתו של דבר דיני היובל בטלו משכבר ויחזרו רק בעתיד האוטופי , שהוא מחוץ לגבולותיה של מערכת המשפט הרגילה . כיום מעמדה של אדמת ארץ ישראל חזר להיות כשאר כל הנכסים שבעולם : היא נקנית כהפקר וניתנת להעברה ולמכירה . החזקה כבעלות הכלל המשפטי העיקרי הנובע מהנחת זכות הקניין הוא הכלל " המוציא מחברו עליו הראיה" ( משנה , בבא קמא ג , יא . ( כלל זה מניח שמה שמצוי ברשותו ובחזקתו של אדם הוא שלו . בנכסים דלא ניידי ישנה בעיה בהגדרת ההחזקה והרשות , שהרי הנכס אינו מצוי בידיו של האדם , אלא אדרבה , האדם נמצא על גבי הנכס ולאו דווקא בקביעות . ובכל זאת גם לנכסים אלו מוגדרים כלים משפטיים לקניין נכס , להפקרתו ולהגדרת " חזקה" ההופכת את היושב בנכס למחזיק בו ומחייבת את התובע זכויות בנכס להביא ראיה כדי להוציאו ממנו . הכלים המשפטיים מפורטים בתורה שבעל פה , ואולם המקרא מלא תיאורים המניחים כאבן יסוד את זכות הקניין הפרטי והאיסור לפגוע בה . שניים אוחזין בטלית את מסכת נזיקין הגדולה חילקו מסדרי המשנה לשלוש " בבות , " שלושה שערים . בבא קמא — השער הראשון , מציעא — האמצעי , ובתרא — האחרון . משנת הפתיחה של מסכת בבא מציעא מציגה את הבעיה הבסיסית של כל דיני הממונות בדרך הקזואיסטית , הסיפורית , האופיינית למשנה : " שנים אוחזין בטלית [ ... ] זה אומר 146 ראו זאב ז'בוטינסקי , " רעיון היובל , " בתוך : אומה וחברה ( ז'בוטינסקי , תש"י . ( על משנתו הכלכלית חברתית של ז'בוטינסקי ראו במאמרו של אורי הייטנר , " הצדק החברתי של ז'בוטינסקי" ( הייטנר , . ( 2006 עוד על רעיון היובל בהרחבה ראו פורת , תשס"ג . 147 בעניין הפולמוס על הרפורמה בקרקעות המדינה ראו טיקוצ'ינסקי , תש"ע . השאלה אם גם לנוכרים יש זכות קניין בארץ ישראל היא חלק מהדיון ב"ממלכת כוהנים" שיתקיים בחלקו השני של הספר . 148 משנה , בבא קמא ג , יא , וכל המקורות המסתעפים ממנה ; אנציקלופדיה תלמודית , הערך "המוציא מחברו עליו הראיה . "

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר