פרק ד כבוד האדם

עמוד:112

השכלה ודעת ככבוד זכות נוספת שנראית כזכות בסיסית בתורה היא הזכות להשכלה ולחינוך . יש מקום לטעון שזכות זו נובעת ישירות מהיות האדם צלם אלוהים — ודאי לפי אותן דעות הגורסות שצלם האלוהים שבאדם זו תבונתו . את הזכות להשכלה אפשר לגזור מערך הכבוד , שכן בערות היא מתכון לעוני ולחיים של קלון בחברה המודרנית , וכך היא נתפסה בישראל מימי קדם . לדוגמה , מחבר ספר משלי מרבה בפתגמים המזהים את החוכמה עם הכבוד ואת הכסילות ואת חוסר הדעת עם הקלון . כגון : כב › ד חכמים ינחל › › כסילים מרים קל › ן ( משלי ג , לה . ( כשלג בקיץ וכמטר בקציר כן לא נאוה לכסיל כב › ד ( משלי כו , א . ( כצר › ר אבן במרגמה כן נ › תן לכסיל כב › ד ( משלי כו , ח . ( זכות זו יכולה להיגזר גם מזכויות אחרות באופן משני . אפשר לגזור אותה מזכות הקניין : הזכות לקנות דעת אינה נופלת מזכויות הקניין האחרות , אף שמדובר בקניין רוחני . עוד ערך שיכול להיות מקור לזכאות לחינוך הוא ערך החיים . חכמים מספרים על שחייהם ניצלו , או לפחות נמנע מהם נזק וחולי , בזכות ידיעותיהם ה"טבעיות" ובכל הקשור לתורה . הפסוק " החכמה תחיה בעליה" שימש להם כמקור לכך שהשכלה מצילה חיים , והוא רומז גם לתועלת הכלכלית שיש בהשכלה : כי בצל החכמה בצל הכסף ויתר › ן דעת החכמה תחיה בעליה ( קהלת ז , יב . ( את זיהוי הלימוד כחלק מערך החיים מנסח הרמב"ם כך : הצורך בביקורת ערנית ומאבק בשחיתות ראו בספרי אגדה למעשה , ב ( ברנדס , , 2011 עמ' . ( 60-53 129 מורה נבוכים א , א . 130 על קניין רוחני ראו הרב מיכאל אברהם , " גניבת דעת וקנין רוחני" ( אברהם , תשס"ה , ( בהערות שם וברשימת המקורות לספרות קודמת . עוד ראו אלקין קורן , . 2004

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר