פרק ד כבוד האדם

עמוד:110

לא תלך רכיל בעמיך לא תעמד על דם רעך אני ה' ( ויקרא יט , טז . ( המרגל בחבירו עובר בלא תעשה שנאמר לא תלך רכיל בעמיך , [ ... ] עון גדול הוא וגורם להרוג נפשות רבות מישראל , לכך נסמך לו ולא תעמוד על דם רעך , צא ולמד מה אירע לדואג האדומי ( רמב"ם , הלכות דעות ז , א . ( איסור רכילות אינו נוגע רק לסיפור על מעשים שליליים של האדם , אלא לכל הפצת מידע עליו , גם אם מדובר במידע חיובי . ר' ישראל מאיר הכהן מראדין , המכונה על שם ספרו " החפץ חיים , " חולל מהפכה במידת המודעות לחומרת איסור זה בשני ספריו חפץ חיים ושמירת הלשון . את כבוד האדם הוא מחשיב כאחד הערכים שהלכות שמירת הלשון מושתתות עליו . שמירת סודיות בספר מנורת המאור מעצים הר"י אלנקווה ( ר' ישראל אלנקווה , ספרד , המאה הארבע עשרה ) את זכותו של האדם לפרטיות ולצנעה , בעקבות איסור הרכילות , עד מאוד : והמגלה סוד חבירו הרי זה כשופך דמים , שנאמר : " לא תלך רכיל בעמך לא תעמוד על דם רעך אני ה' . " דבר אחר : לא תעמוד על דם רעך , זה הפותח כתב ששלח חבירו לאחרים , או ששלחו לו אחרים , וקורא אותו . ואפילו שלא גילה הסוד לאחרים , הואיל וגילה סוד חבירו , ופתח כתב סתום וחתום , ועמד על סוד חבירו שלא מדעתו , מעלה עליו הכתוב כאלו הרגו . כי אפשר שהיה כתוב בו סוד גדול , שאילו נגלה לאחרים היו הורגים אותו , כי לא בחנם סתם וחתם אותו , ואלו היתה כוונת הכותב אותו שיתגלה לכל , לא היה חותם אותו . 126 חפץ חיים ( ר' ישראל הכהן מראדין , ליטא , המאה העשרים , ( פתיחה , עשין , אות ב . בניגוד לגישות הרואות ברכילות ערך חברתי חיובי , ראו למשל אהרן בן זאב , " על טבעה של הרכילות" ( בן זאב , . ( 1993

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר