פרק ד כבוד האדם

עמוד:100

בניתוחים לשיפור מראהו . ההסבר הפשוט הוא שחבלה כזאת איננה פגיעה בכבוד וב"צלם" אלא אדרבה , נועדה לכבודו ולרווחתו של האדם ושל גופו . הזכות לכבוד — לכל אדם מושגי כבוד האדם נלמדים במקורות חז"ל מפסוקי התורה המתייחסים לעבריינים שלקו מיד בית דין . חובת כבוד המת נלמדת מדינם של הרוגי בית דין שעליהם נאמר " קללת אלוהים תלוי , " וחובת הזהירות בכבודו של האדם החי נלמדת מחייבי מלקות — מהחשבתו של הלוקה כ"אחיך , " שאסור לבזותו : " ונקלה אחיך לעיניך . " אם בעבריינים כך , באנשים מהוגנים על אחת כמה וכמה . למעשה , הזכות לכבוד קיימת כלפי עבריינים לא פחות מכפי שהיא קיימת אצל בני אדם מהוגנים . העבריין חייב לשאת את עונשו , אך אין בכך הצדקה לבזותו . לקביעה זו מסקנות מרחיקות לכת בכל הנוגע לזכויות היסוד לכבוד המגיעות לכל אדם , ובכלל זה אסירים , חיילים , מועסקים במקומות עבודה , תלמידים בבתי ספר , מאושפזים בבתי חולים וכל אדם באשר הוא . צרכים חומריים ככבוד בסיסי מצוות " כבד את אביך ואת אמך" מתפרשת במקורות חז"ל כקשורה לטיפול בצורכיהם החומריים : 105 לתשובה מקיפה ועתירת מקורות בנושא הרשות לערוך ניתוחים קוסמטיים ראו שו"ת עטרת פז ( הרב פנחס זביחי , ירושלים , המאה העשרים , ( חושן משפט ז . ועוד ראו אנציקלופדיה הלכתית רפואית , הערך "ניתוחים מיוחדים" ( כרך ד , עמ' . ( 612-605 106 בדבר היחס לאסיר ראו אליעזר בן שלמה , " כבוד האדם מול שלום הציבור בהשפלת אסיר" ( בן שלמה , תשנ"ז . ( בדבר היחס לתלמידים : הרב אברהם שרמן , " אלימות הורים ומורים" ( שרמן , תשנ"ו ;( ירון צברי , " כבוד התלמיד" ( צברי , תשנ"ה ;( הרב נריה גוטל , " חושך שבטו שונא בנו " ? ( גוטל , תש"ס ;( בנימין שמואלי , " ענישה גופנית של ילדים בידי הוריהם על פי המשפט העברי" ( שמואלי , תשס"ב ;( סבה א' לסלי , " חושך שבטו בהוראת בית המשפט" ( סבה , תשס"ג ;( אביעד הכהן , " על איסור האלימות בחינוך" ( הכהן , תשס"ד . ( III

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר