פרק ד כבוד האדם

עמוד:98

מסירה לקלון גם מכירה או מסירה של אדם לעבדות ולזנות נחשבת בלשון חכמים " קלון . " גם כפייה על אדם לעבוד בעבודות שאינן ראויות לו לפי כבודו ומעמדו נחשבת ביזיון . יש לשים לב שמלבד הבעיה של שלילת החירות שתידון לעצמה , יש בכפייה למעשים שאינם לפי כבודו של אדם פגיעה בצלם אלוהים שבו , וייתכן שהיא קודמת בחומרתה לבעיית נטילת החירות . נראה שהורים הדוחקים בילדיהם הקטינים להשתתף בפעילות החושפת את גופם או את נפשם למעשים שיש בהם אי כבוד פוגעים בזכותם הבסיסית של הילדים לכבוד ויש להגן עליהם מפני מעשים שכאלו . מובן שכאשר מדובר בקטינים וחסרי שיקול דעת , הם אינם מבחינים בין כבוד מדומה שבהופעה לפני קהל ומצלמות ובין כבוד ממשי , ולכן חובה להתערב כדי להצילם מקלון . אלימות כפגיעה בכבוד מן המפגש של משה רבנו עם שני העברים במצרים למדנו שהמרים יד על חברו נקרא רשע , ומכאן שמדובר במקור ראשוני לתפיסת האלימות כדבר פסול ואסור : ויצא בי › ם השני והנה שני אנשים עברים נצים ויאמר לרשע למה תכה רעך ( שמות ב , יג . ( האיסור להכות מקורו בין היתר בערך כבוד האדם . האיסור להוסיף ולו מכה אחת על ארבעים המלקות למי שנתחייב בעונש מכות הוא מקור לכך שחבלה גופנית באדם היא פגיעה אסורה בכבודו : " לא תוסיף להכותו [ ... ] ונקלה אחיך לעיניך" ( דברים כה , ג . ( נוסף על איסור החבלה נלמד מכך גם איסור ההכאה לעצמו , שיש בו קלון גם אם הוא אינו מביא לידי חבלה . ועוד למדו משיחתו של משה רבנו 100 תוספתא , הוריות ב , ה ; גיטין נז ע"ב . כאלה הם למשל עידוד קטינים להשתתף בתחרויות יופי או זמר או צילומי דוגמנות בגוף חשוף ובתנוחות בעלות קונוטציה מינית שהילדים לעתים אינם מודעים לה , וגם אם הם מודעים , הם אינם נחשבים בני דעת כדי להחליט על רצונם להיחשף לכך . בהקשר של כבוד הילד ראו מאמרו של הרב יובל שרלו , " כבוד האדם של הילד במצוות כיבוד הורים : האם חייב הילד לציית להוריו " ? ( שרלו , . ( 2006

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר