פרק ג חיי אדם

עמוד:71

לממן טיפול רפואי יקר לשכניו או למי מחבריו . יתר על כן , קיימת גם מגבלה על הרשות של אדם להציל עצמו בממון חברו . ערכי חיים מתנגשים : חייך קודמים לחיי חברך אף שבהתנגשות בין ערך החיים לערכי יסוד אחרים כדוגמת ערך החירות וערך הקניין הרושם הנוצר הוא שיש לשקול את משקלם של הערכים זה כנגד זה ולהכריע מי גובר בכל מקרה , קיימת מערכת שלמה של מגבלות על הזכות לחיים שמקורן בערך החיים עצמם . במקרים אלו אין מדובר בהעדפות בין ערכים , אלא בשיקולים פנים ערכיים המחייבים הבנה מדויקת יותר של הערך עצמו . להלן נדון בכמה דוגמאות אופייניות של סתירות פנימיות בערך החיים . חייך קודמים לחיי חברך הדילמה המפורסמת שבתלמוד מנסחת באופן ציורי את שאלת הקדימות בזכות לחיים בין שני בני אדם : תניא : שנים שהיו מהלכין בדרך וביד אחד מהן קיתון של מים , אם שותין שניהם מתים ואם שותה אחד מהן מגיע לישוב , דרש בן פטורא : מוטב שישתו שניהם וימותו ואל יראה אחד מהם במיתתו של חבירו . עד שבא רבי עקיבא ולימד " וחי אחיך עמך" חייך קודמים לחיי חבירך ( בבא מציעא סב ע"א . ( בן פטורא ורבי עקיבא מתמודדים עם שאלת הקדימויות בזכות לחיים . העיקרון המנחה של רבי עקיבא והמוסכם להלכה : בעת התנגשות בין זכויות יסוד שקולות 63 בבא בתרא ג ע"ב . רמב"ם , הלכות מתנות עניים ח , יא . שולחן ערוך , יורה דעה רנב , א . מהלכות אלה ודומותיהן מסתעפת מערכת שיקולי הדעת של הנהגת הציבור והמדינה בדבר הקדימויות בחלוקת עוגת התקציב . לא הכול נמדד בקנה מידה של פיקוח נפש , אף שמערכת הביטחון והבריאות " נהנות" ממעמד גבוה מזה של החינוך והתרבות , הרווחה והעבודה , שכן הן מציגות עיסוק מידי בשאלות של חיים ומוות . לדיון על עמדתו של ר' שמעון שקופ בדבר הערך הראשוני של הקניין ראו מאמרו של הרב מיכאל אברהם , "גניבת דעת וקניין רוחני" ( אברהם , תשס"ה . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר