פרק ג חיי אדם

עמוד:67

שרוצה להרוג את הנכרי ואותו הנכרי אינו רוצה להרוג את ראובן , יתחבר שמעון עם הנכרי ( ספר חסידים , מהדורת מרגליות , סימן תתרי"ח . ( הנחייתו של בעל ספר חסידים היא שבחברה מתוקנת שמתקיימים בה יחסים הוגנים בין יהודים לנוכרים , חובה על היהודים להציל גם את הנוכרים , גם כשיהודי הוא שמבקש לפגוע בנוכרי . בעל ספר חסידים כתב את דבריו בימי הביניים החשוכים באשכנז , שבהם נרדפו יהודים במסעי צלב ורצח , וכך על אחת כמה וכמה במדינה מתוקנת , דמוקרטית , שזו חובתה כלפי כל אזרחיה , וזו חובתם של כל האזרחים בה . חשוב להדגיש פרט זה כבר בשלב מוקדם בספר , בנפרד מן הדיון הכללי ביחסיהם של ישראל ואומות העולם , בשל ההאשמה השכיחה כנגד אי המוסריות של התורה , המפלה בין דם ישראל לדם נוכרי גם בענייני חיים והצלה . עם זאת אין להתעלם מההבחנה הקיימת בחובת ההצלה בין מי שהוא בבחינת " רעך" למי שאינו נכלל בכך . במהלך ההיסטוריה , לאחר דורות רבים של איבה ושנאה , רדיפות ורציחות ושמד , התערערה עד מאוד תחושת המחויבות להצלת כל גוי באשר הוא אדם . תופעה זו והשלכותיה ההלכתיות תידון בפירוט בשער השני . ערך החיים כנגד זכות הקניין משהוברר הערך הבסיסי של חיי אדם יש מקום לדון בשאלה מהם גבולותיו וכיצד יש לנהוג כשהוא מתנגש עם ערכי יסוד אחרים . כמו שהתבאר בפסקאות הקודמות , ערך החיים דוחה את רוב המצוות בתורה ודוחה גם היבטים מסוימים של ערך החירות , בהטילו חובה על האדם להיחלץ לעזרת זולתו . כך גם במפגש עם ערך הקניין בכוחו של ערך החיים לגבור על ערכי הקניין , על זכויות הקניין של הפרט ושל הציבור . החובה להגן על חיי אדם מפני סכנות הצפויות לו מטילה אחריות על היחיד ועל החברה לנקוט אמצעי בטיחות . מצוות מעקה היא דוגמה ואב טיפוס לכך : 59 ראו לקמן עמ' . 214

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר