פרק ג חיי אדם

עמוד:66

האופן שבו מדינת ישראל מתמודדת כיום עם נושא פדיון השבויים משקף היטב את הטמעתו של ערך החיים בתודעה היהודית במשך הדורות . בימי כתיבתו של ספר זה זכה גלעד שליט להשתחרר מן השבי . בפולמוס על מחיר השחרור דובר ונכתב על שהמחירים שעם ישראל מוכן לשלם בעבור הצלתו של אחד מבניו אין להם אח ורע בכל אומות העולם . כלליות חובת ההצלה חובת ההצלה חלה באותה מידה כלפי כל בעלי המוגבלויות — נכים , פגועי נפש , חולים , תינוקות וקשישים . ובאשר להצלת גוי : היחסים שבין ישראל לאומות העולם יידונו בהמשך הדברים כנושא חשוב העומד לעצמו . בשלב זה אנו עוסקים בהנחות היסוד האוניברסליות , ולכן ראוי לקבוע שבמישור זה קיימת חובת הצלה גם כלפי הגויים , כמבואר בספר חסידים ( רבי יהודה החסיד , גרמניה , המאה השתיים עשרה : ( יהודים ונכרים שעשו תנאי ביניהם ולעמוד אלה לאלה , והנה עוזרים בכל לב הנכרים ליהודים , כן יעשו היהודים לנכרים [ ... ] וכן נכרי וישראל שעשו תנאי יחד ולא דחקו הנכרים לישראל , יאמר ישראל : אם לצורך יתגרו בנו אז נהיה עמכם לעזרה , ואם שלא לצורך אתם מתגרים אל יעזרום . וכן ישראל לישראל : ראובן בדור האחרון שילבו שיקולים אלה בדיוניהם . כך או כך הדיון הציבורי במדינת ישראל בנושא שחרור שבויים מבוסס על ההנחה המוסכמת של המחויבות העליונה להצלתם של השבויים , והפולמוס החוזר ונשנה הוא רק בשאלה של הגבולות וה"מחיר . " אופייני לפולמוס הציבורי בישראל להסיט את הדיון להשמצות הדדיות על אי קבלת ערכי היסוד , אבל ברור שדווקא ערכי היסוד מוסכמים , והוויכוח הוא רק על הגבולות . 58 ראו משנה ברורה ( ר' ישראל מאיר הכהן , ליטא , המאה העשרים , ( ביאור הלכה , סימן שכט , ד"ה " אלא לפי שעה . " ההלכה התלמודית אינה מחייבת להציל מומרים ואפיקורסים , אבל פוסקי העת החדשה הורו שיש חובת הצלה לכול , למשל החזון איש ( ר' אברהם ישעיה קרליץ , בני ברק , המאה העשרים , ( יורה דעה ב ; ורבים אחרים . לעיון בנושא הקדימויות בהצלה ממקורות ההלכה ועד סוגיות מודרניות בביו אתיקה ראו אנציקלופדיה הלכתית רפואית , הערך " קדימויות בטיפול רפואי" ( כרך ה , עמ' , ( 544-498 ובמקורות המובאים שם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר