פרק ג חיי אדם

עמוד:60

גם באותן מצוות שבהן האדם נדרש למסור את נפשו ולא לעבור את העברה יש הכרה בערך החיים כערך עילאי . בדיעבד , אם בעקבות איום על חייו עבר אדם על אחת מן העברות הללו , הוא לא ייענש עליה מכיוון שהוא נחשב ל"אנוס" הפטור מעונש . הדרישה להימנע מעברה גם במחיר סיכון החיים אינה די תקיפה אל מול עוצמת רצונו של האדם בחיים , ולפיכך אי אפשר להענישו אם לא עמד בדרישה זו . ערך החיים מאפשר חירות ערך החיים מכיל בתוכו גם את ערך החירות במובן של מתן החופש לאדם לבחור ולפעול כרצונו . אם אי אפשר לאיים על חייו של אדם , קשה למנוע אותו מלעשות ככל העולה על רוחו . גם כאשר אדם מתכוון לעבור עברה חמורה : הרודף אחר הבהמה לרבעה , או שרדף לעשות מלאכה בשבת , או לעבוד עבודה זרה , אף על פי שהשבת ועבודה זרה עיקרי הדת אין ממיתין אותו עד שיעשה ויביאוהו לבית דין וידינוהו וימות ( רמב"ם , הלכות רוצח א , יא . ( בשום עברה — גם בעברות החמורות ביותר שבתורה , מאלו שנאמרו עליהן אזהרות מפליגות ועונשי מיתה חמורים — אין רשות לאדם למנוע את זולתו מלעבור את העברה על ידי פגיעה בו , ודאי שלא על ידי הריגתו , אלא אם הוא מתכוון לפגוע באדם אחר . אין מדובר בחופש מוחלט ובאי התערבות גמורה בעולמו של הזולת . העונשים הצפויים הם בגדר גורם מרתיע גם אם אין מונעים את האדם בפועל מלעבור את העברה . להלן יתבאר שקיימת גם דרישה מן הציבור , מבית הדין , לכפות על היחידים קיום מצוות מסוימות . כפי שיתבאר דרישה זו מבוססת על הערבות ההדדית של עם ישראל ולא על הערכים האוניברסליים הכלל אנושיים . החיים ועל מסירות הנפש" ( רקובר , תשס"ה . ( לדיון נרחב — מחקרי , עיוני והגותי — בסוגיה זו ראו ספרו של הרב שמעון גרשון רוזנברג ( שג"ר , ( אהבוך עד מוות : עיון רב תחומי בסוגיית קידוש השם במסכת סנהדרין ( שג"ר , תשס"ד . ( 48 רמב"ם , הלכות יסודי התורה ה , ד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר