פרק ב הגבלת הזכויות

עמוד:56

ובאמנות העולמיות , מעלילות גלגמש ועד מלחמה ושלום של טולסטוי , ומהאפוס ההומרי ועד הקולנוע היפני . הגבלת הזכויות : הצדקת השימוש בכוח משנכנסו חכמים למיון של העימותים בין בני האדם , בעקבות הרצח הראשון , הם החלו לדון גם בכלים לניהולם של עימותים אלה : אמר רבי יוחנן : הבל היה גיבור מקין , שאין תלמוד לומר " ויקם" אלא מלמד שהיה תחתיו נתון [ קין היה נתון תחת הבל שהיה חזק ממנו . [ אמר לו [ קין להבל : [ שנינו בעולם , מה את הולך ואומר לאבא ? [ אם תהרוג אותי , איך תסביר לאבא מה קרה לי [? נתמלא עליו רחמים . מיד עמד עליו והרגו . מן תמן אינון אמרין , טב לביש לא תעבד ובישה לא מטי לך [ משם הם אומרים : טובה לרשע לא תעשה , ורעה לא תבוא לך ] ( בראשית רבה כב , ח , עמ' . ( 214 רבי יוחנן מציע בשולי העימות תובנה נוספת : אי אפשר , הוא טוען , לפתור ולהסדיר את העימותים בין בני האדם רק בדרך של טוב , שכן הרשע ינצל את עדינותו של הטוב ואת רחמיו כדי לעשות רע . לכן חייבים להשתמש גם בכוח , גם בכלים של הרע . על כן " שופך דם האדם באדם דמו ישפך . " לפעמים אם לא יומת הרשע , אם לא יופעל כוח כדי להגביל את רשעתו , המחיר יהיה רע שבעתיים . זכויות האדם הולכות הלוך וחסור מן האין סוף האלוהי . ככל שאדם אחד מנצל את זכויותיו כדי לפגוע באלו של זולתו , הולך וגובר הצורך להגבילו . המתח שבין שמירת הזכויות של האחד ובין הגבלת אלו של האחר הוא אחד המבחנים העיקריים של שאלת זכויות האדם . 44 בהקשר זה מעניינת גישתו של ג'ורג' מוסה ( מוסה , תשס"ח , ( הכורכת את הלאומיות עם המיניות ובכך יוצרת זיקה בין המתחים בתחום המיניות למתחים החברתיים עד רמת האומות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר