פרק ב הגבלת הזכויות

עמוד:55

המקדש ניבנה וזה אמר בתחומי . " ויהי בהיותם בשדה , " אין שדה אלא בית המקדש , כמו שנאמר : " ציון שדה תחרש" [ מיכה ג , יב , [ מתוך כן "ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" ( שם . ( גורם אחר למלחמות בין בני אדם הוא הדת . ובהכללה : עימותים על אמונות ודעות . הרצון להשתלט על האמונה ועל האמת , על הקדושה ועל הפולחן ולמנוע מן הזולת את זכויותיו בתחומים הללו הוא מניע יסודי של מאבקים ומלחמות בין אישים , בין שבטים ואומות ובין ציוויליזציות שלמות . עימותים אלה כה יסודיים , עד שהמחשבה על האפשרות לבטלם נתפסת כאוטופית גם בעידן המודרני והבתר מודרני . שורש העימותים החברתיים אחרי הממון והדת ניתן מקום גם ליצר המין , ובהכללה לתופעות החברתיות כולן : אמר רב הונא : תאומה יתירה נולדה עם הבל , זה אמר אני נוטלה וזה אומר אני נוטלה , זה אמר אני נוטלה שאני בכור , וזה אמר אני נוטלה שנולדה עימי ( שם . ( רב הונא מציע מוקד שלישי של עימותים במישור האנושי חברתי . בקריאה מצמצמת אפשר לומר שרב הונא תלה את הוויכוח בעניינים של ארוטיקה או משפחה . בקריאה מורחבת יותר רמוז בדבריו מכלול המתחים על רקע של יחסים בין אישיים וחברתיים . מכלול השאלות האנושיות , הנפשיות והחברתיות הקשורות לעימותים מעין אלו רב ומגוון החל ברצח בשל אהבה נכזבת וכלה במלחמות בינלאומיות המתנהלות על בסיס אישי וחברתי , כמו שתואר בספרות 42 רעיון " קץ ההיסטוריה" עם נפילת הגוש הקומוניסטי ( פוקויאמה , ( 1993 נעשה מיושן עם עליית הסכסוכים החדשים בעולם בדור שאחריו , ובראשם תחיית האסלאם הפונדמנטליסטי . ספרו של סמואל הנטינגטון , התנגשות הציוויליזציות ( הנטינגנטון , , ([ 1996 ] 2003 הוא דוגמה אופיינית לתליית העימותים היסודיים בין חברות אנושיות בנימוקים דתיים תרבותיים גם בעידן המודרני , שבו זוהרן של הדתות כביכול הועם . 43 תפיסת האישה כ"קניין , " נשוא המחלוקת , אינה הולמת את מגמת הדרשה , שהרי עימות קנייני הוצג גם בחלק הראשון שלה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר