מבוא דרך ארץ קדמה לתורה

עמוד:29

בשער זה נעסוק בקריאת סיפור בראשית כמצע המוסרי של התורה ביחסה אל האדם כצלם אלהים . השפת אמת ( ר' יהודה לייב אלתר מגור ) מסביר כי " דרך ארץ קדמה לתורה" היא " עבודה בדרך השכל , " המחייבת את כל בני האדם , והיא קודמת לחובה לעבוד " בדרך התורה המיוחד לבני ישראל" ( שפת אמת , פרשת חיי שרה , שנת תרנ"ט . ( הרב חרל"פ מסביר את דרך הארץ כשארית של יצר מוסרי טבעי שהיה חלק מחיי האדם בגן העדן לפני הגירוש . הראי"ה קוק , תלמידו של הנצי"ב הנזכר לעיל , כותב בפתח " מוסר הקודש" — החלק העוסק במוסר בחיבורו אורות הקודש — שהמוסר הטבעי הפשוט קודם ליראת שמים ואסור לו שיידחק מפני יראת שמים ( עמ' כז . ( ואולם לתפיסתו המושג " המוסר הטבעי" אינו מוסר אנושי אוטונומי ראשוני , שכן לפי הגדרתו מוסר זה מבוסס בעצמו על " יראת ד' ותמצית הטהור של האמונה הפשוטה" ( שם . ( לדבריו , " המוסר של הכפירה אינו כלום , מפני שהכפירה בעצמה היא היפך הצדק והמוסר היסודי , ונמצא שהכופרים שהם בעלי מוסר , נובע המוסר לא מכפירתם כי אם מהכרת הא להים הגנוזה בעומק נפשם , שהם אינם מכירים אותה" ( שם , עמ' כד . ( סמך לתפיסתו זו כבר מצוי בדו משמעות של המשנה במסכת אבות , המסמיכה למאמר "אם אין דרך ארץ אין תורה" גם את היפוכו : " אם אין תורה אין דרך ארץ . " ועוד ראו הרב מרדכי ברויאר , " דרך ארץ קדמה לתורה" ( ברויאר , תשנ"ט . ( I על " דרך ארץ" כיסוד לערכי הדמוקרטיה ראו במאמרו של הרב יובל שרלו , "דרך ארץ וטבעיות החיים" ( שרלו , תשס"ב . ( 10 דוגמה לקריאה כזאת ראו בספרו של הרב יהודא ליאון אשכנזי ( מניטו , ( סוד העברי ( אשכנזי , תשס"ה . ( חיבור זה הוא דגם לקריאה צמודה בפרשיות בראשית , שמהן נגזרת השקפת עולם שלמה על האנושות , על האדם ועל ישראל . " תכלית הבריאה : האדם המוסרי" ( שם , עמ' . ( 91-84 עוד ראו אלן דרשוביץ , " ראשית הצדק באי הצדק שמבראשית" ( דרשוביץ , תשס"ב . ( המאמר הוא תמצית מספרו : The Genesis of Justice . ( Dershowitz , 2000 ) עוד ראו מאמרו של אביעד הכהן , " נשמה יתירה במשפט : כבוד האדם וחירותו בספר בראשית" ( הכהן , תשס"ד . ( II

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר