פתיחה

עמוד:17

" יורה דעה . " אלא שבשיטות המיון המקובלות של המקורות התורניים , מהתנ"ך ועד ימינו , לא נקבעה מעולם מסכת "גוף האדם" כחטיבה לעצמה . יש תחומי עיסוק מודרניים שנוצרו כמענה להופעתו של תחום דעת חדש ומרכזי בעולם המודרני כמו למשל " יהדות ודמוקרטיה" או " יהדות ופמיניזם . " אבל אפשר לחשוב גם על דוגמה מסורתית יותר : ר' ישראל מאיר הכהן מראדין ( ליטא , המאה התשע עשרה-העשרים , ( מחבר הספרים חפץ חיים ושמירת הלשון , חולל בשני החיבורים הללו מהפכה באשר לנושא הזהירות בדיבור על הזולת והעלה לרמה שונה של מודעות ושפת שיח מחודשת מצוות ואיסורים כדוגמת רכילות ולשון הרע . החפץ חיים מצר ותמה בהקדמת ספרו , שנקרא על שמו , מדוע מצוות אלה מזולזלות כל כך אפילו בעולמם של מדקדקים במצוות . אחת הסיבות היא בעיניו העובדה ש"לא נתקבץ במקום אחד ענין לשון הרע ורכילות שיתבאר בו איכותם וענינם בכלליהם ופרטיהם . " זו הרי דוגמה מופתית לנושא שנחשב עצם מעצמיה של תורת ישראל , ואף על פי כן היה עליו להמתין עד שלהי המאה התשע עשרה כדי לזכות לחיבורים מקיפים המאגדים אותו לראשונה , האחד בתחום ההלכה והאחר בתחום ההגות . מכיוון שהתברר לי שאי אפשר לכתוב על יהדות וזכויות אדם לפני שמבררים בשיטתיות מה דברה של היהדות המסורתית בנושאים שמשנת זכויות האדם הכללית עוסקת בהם , פניתי לאגד תחילה קובץ מסודר של יחסה של התורה , בהלכה ובאגדה , ל"זכויות האדם . " כך נולד השער הראשון של החיבור . 3 ראו למשל הקובץ מחשבות על דמוקרטיה יהודית ( פורת ורביצקי , תש"ע ) ושפע המקורות שם . 4 ראו למשל ספרה של תמר רוס , ארמון התורה ממעל לה : על אורתודוקסיה ופמיניזם ( רוס , תשס"ז , ( ושפע המקורות שם . 5 הקדמת ספר חפץ חיים . יש מקום לבחון מדוע לא קדם איש לחפץ חיים בחיבור כולל של הלכות אלו ( מעניין לציין שבאותה העת שבה הופיע החפץ חיים הופיע בארצות הברית מאמרם היסודי של וורן וברנדייס המתמודד עם בעיית הרכילות , שנעשתה נפוצה בזמנם עם צמיחתם של העיתונים , מדורי הרכילות וטכניקות הצילום . ראו אצל בירנהק , תשס"ח , II עמ' . ( 20 אבל אין ספק שהחפץ חיים לא " המציא" את הלכות שמירת הלשון במענה לאיזו התפתחות רעיונית תרבותית בת המאה התשע עשרה בלי שיהיה לדבריו עיגון ממשי במקורות . לעניות דעתי באופן דומה יש להתייחס גם לדיון המתחדש בנושא זכויות האדם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר