תקציר

עמוד:10

כולל בתוכו גם את הזכויות וגם את החובות בלי להציע קדימות קבועה ומוחלטת לאחת מהן . ערכים מחייבים הגבלה כאשר זכויות של אדם אחד מתנגשות עם הזכויות של זולתו או כאשר ערך אחד מתנגש עם ערך אחר . ספר בראשית , המקרא כולו והיהדות בכללותה מכילים לא רק את הערכים המכוננים את התרבות , אלא גם את המקרים שבהם הערכים הללו עומדים במבחן . הערך של חיי אדם מופר עם הרצח הראשון של הבל בידי קין אחיו ; ערך הכבוד מופר כאשר בנו של נח מגלה את קלון אביו המתגולל באוהלו שתוי אחרי המבול ; ערכי המשפחה עומדים למבחנים שונים לכל אורך ספר בראשית . המקרא אינו תמים , או כלשונו של הפילוסוף עמנואל לוינס — היהדות היא " דת של מבוגרים . " המקרא מכיר בקיומם של יצרים וצרכים אנושיים הגורמים כשלים בקיום הערכים הללו ובהבטחת הזכויות לכול . יתר על כן , יש קושי מהותי , והוא אינו נובע מן החטא ומן הרוע אלא מההתנגשות הטבעית הקיימת בין הערכים והזכויות עצמן . ההתמודדות בין הערכים ובין הזכויות המתנגשות של יחידים ושל חברות אנושיות נזקקת לכלים שיאפשרו הכרעה במצבי ספק . הכלי האופייני שפיתחה התורה שבעל פה להתמודדות זו הוא ההלכה . ההלכה אמורה להציע את ההכרעות במקומות שבהם הערכים מתנגשים זה עם זה . כך לדוגמה , בדיון בערך החיים מופיעה הפסיקה ש"חייך קודמים לחיי חברך" כאשר המשאבים שבידיך אינם מספיקים להציל גם את זולתך ; או " הבא להרגך השכם להרגו" — כאשר ההגנה על חייו של הזולת המאיים עליך מסכנת את חייך שלך . מעבר לסיסמאות הכלליות ישנה גם כניסה לפרטי פרטים של מצבים משתנים . שאלות של סיכון עצמו לצורך הצלת חברו , שימוש בכוח כדי למנוע פגיעה בזולת , הפלת עוברים , תרומת איברים , ועוד . בכל המקרים האלה השיח ההלכתי מבוסס במפורש או במובלע על ערך היסוד של חיי אדם : "שופך דם האדם , באדם דמו יישפך . " הממד האוניברסלי של התורה הוא הממד של ספר בראשית , תורה שניתנה לכל באי עולם , בני אדם ובני נח . זוהי קומת המסד , מערכת הערכים של התורה והיהדות , המקבילה למערכת המודרנית של זכויות אדם אשר אינה נבדלת ממנה באופן מהותי . בקומה השנייה , זו הנקראת " ממלכת כוהנים וגוי קדוש , " מופיע ממד של בחירה בעם ישראל כנושא שליחות אלוהית מיוחדת . כבר לאברהם אבינו נאמר : " כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת בית › אחריו ושמר › דרך ה' לעש › ת צדקה › משפט , " ועל כך הוא אמור לזכות בכבוד ובברכה : " ונברכ › בך כל

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר