תקציר

עמוד:9

תקציר מהו היחס שבין שיח זכויות האדם המודרני לבין היהדות ? תמצית התשובה על שאלה זו היא שהרעיונות ההומניסטיים והליברליים שביסוד שיח הזכויות המודרני אינם זרים ליהדות . נהפוך הוא : הם קיימים בתוכה ונובעים ממנה מאז המקרא ועד ההלכה וההגות בת זמננו . פרקי ספר בראשית , בעיקר סיפור הבריאה , הם התשתית לכינונם של ערכי היסוד האנושיים . מנקודת המוצא של בריאת האדם בצלם אלוהים נגזרים ערכי היסוד , ובהם : חיי אדם , כבוד האדם , הקניין , השוויון והחירות , המשפחה . מערכי היסוד הללו נגזרות מצוות רבות : מערך החיים , הנרמז בפסוק " שופך דם האדם באדם דמו יישפך , " נגזרות מצוות כדוגמת " לא תרצח , " " לא תעמוד על דם רעך . " מערך הכבוד , הנובע מראיית האדם כצלם אלוהים , נגזרים איסורי הלבנת פנים , רכילות ולשון הרע , כמה מדיני הנזיקין והמצוות שבין אדם לחברו וכן החובה לנהוג בכבוד באדם , ברוחו ובגופו ואף חובת הטיפול הראוי באדם אחרי מותו , קרי מצוות ההספד והקבורה . מערך הקניין נגזרים דיני הממונות , איסורי גנבה וגזל , דיני הקניינים , הקרקעות , המסחר , וגם מצוות חיוביות של בניין העולם ויישובו . ערכי השוויון והחירות נובעים מכך שכל בני האדם נבראו בצלם והם בניו של אדם הראשון , ועליהם נשענות — בין היתר — המצוות הנוגעות ליחסי עבודה . מצוות אלו מבססות יחס הוגן ושוויוני מצד המעסיק כלפי עובדיו אפילו בעולם שהעבדות הייתה מצויה בו , ועל אחת כמה וכמה בזמננו . ערך המשפחה נגזר מן הבריאה המשותפת : " זכר ונקבה ברא אותם , " מן התיאור של הזוגיות בסיפור הבריאה השני : " ודבק באשתו והיו לבשר אחד" ומן הצו והברכה " פרו ורבו ומלאו את הארץ . " מן היסודות הללו נגזרות מצוות רבות של דיני אישות ומשפחה , והן המכוננות את מערכת היחסים בתוך המשפחה בין איש לאשתו , בין הורים לילדיהם , וכן במעגלי המשפחה הרחוקים יותר . המונח " ערכים" עדיף מהמונח " זכויות" מכיוון שהתודעה של התורה היא תודעה שכוללת גם מצוות וחובות . זכותו של אדם לחיים ולכבוד היא גם חובתו של חברו לשמור על חייו ועל כבודו . לעתים נקודת המוצא היא הזכות של האחד , ולעתים — החובה של זולתו . לשון אחר , המונח " ערכים" עדיף מכיוון שהוא

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר