פרק 1 פתיחה

עמוד:13

זאת ועוד , החיבור איננו מבקש לטעון שהערכים שיאותרו הם הערכים היחידים המשפיעים על ההלכה או שאופיו של המפגש המסוים שיידון כאן בין ההלכה לזכויות האדם הוא היחיד המאפיין את השיח ההלכתי . אדרבה , בדבריי אצביע גם על פערים וקונפליקטים פנימיים בתוך ההלכה . טענתי תהיה כי לערכים היסודיים שאאתר יש משקל מרכזי בשיח ההלכתי , דומיננטי אף כי לא בלעדי . בכך יעוצבו תבניות לבחינת היחס בין שיח זכויות האדם לבין היהדות , שמידת מימושן ומשקלן משתנה מזמן לזמן , ממקום למקום ומהוגה להוגה . מבנה הספר הוא כדלקמן : בפרק הבא ( פרק ( 2 אניח את היסודות התאורטיים הנדרשים לדיון . במסגרת זו אדון בעקרונות שזכויות האדם מושתתים עליהם . מתוך מגוון דרכים אפשריות אבקש ללכת בדרך הרואה בזכויות האדם ביטוי לערכים בסיסיים יותר , המקבלים את ביטוים בשפת הזכויות ובה בעת יכולים לקבל ביטוי גם בדרכים אחרות . בד בבד אדון בהיתכנות של שיח ערכי במסגרת היהדות . כאן אטען כי הדת ( ולענייננו , הפן הנורמטיבי שלה , ההלכה ) מכירה בקיומו של מערך נורמטיבי מוסרי וכי שתי המערכות הללו מקיימות ביניהן זיקות גומלין מפרות ומרתקות . דיון תאורטי זה ישמש בסיס שממנו אפנה לבחינת המפגש המעשי בין ההלכה לבין זכויות האדם . כאן אצעד בשני מסלולים : האחד ( בפרק ( 3 מבקש לבחון את המפגש הגלוי בין השניים , קרי מקרים שבהם זכויות האדם משמשות כשיקול גלוי ומכריע בשיח ההלכתי . אף על פי שאמצא דוגמאות לכך , אטען כי אפיק זה קטן יחסית וקשה לראות בו כר פורה לניתוח המפגש בין שתי המערכות . לפיכך אפנה ( בפרק ( 4 למסלול שני , סמוי , שבו אבקש לאתר ערכים משותפים המניעים הן את שיח זכויות האדם הן את השיח ההלכתי . ערכים אלו , כך אטען , עומדים ביסוד תהליכים פרשניים , במידה רבה בלתי מפורשים , המובילים את ההלכה להכרעות העולות במידה רבה בקנה אחד עם הערכים שביסוד שיח זכויות האדם , אלא שמטבעם של דברים קיימים פערים בין השניים , הנובעים בעיקר מטיבה של ההשפעה המתוארת — השפעה סמויה , כשיקול המצטרף למערך שיקולים מגוון . בפרק 5 אדון בשאלה אם פערים אלו לגיטימיים . אבקש לראות בפערים ביטוי לגיטימי לפלורליזם ערכי , המאפשר את קיומן של מגוון דרכים , כל עוד משותפת להן ההכרה בערכי יסוד כדוגמת כבוד האדם . בפרק 6 אעסוק במקרה מבחן , ערך החיים , ובו אבקש להמחיש את היסודות המשותפים להלכה ולשיח זכויות האדם וכן את ההסתעפויות בין השניים . בסיום הדברים אשוב לעיקר הטיעון שלפיו יש לבחון את המפגש בין

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר