דב סדן המבקר והיכלו

עמוד:ט

דב סדן המבקר והיכלו לא מעטים בסופרי אידיש' שאנו מבקשים להעלות לפנינו גידולם ודרך גידולם , מסייעים בעצמם בידנו' מתוך שהם מושיטים לנו קנה עזר כדמות דברי זכרונות' אם מפורטים אם מקוטעים , וגם כשאין הם זכרונות על עצמם אלא על בני דורם , אנו למדים מהם על עצמם . מה שאין כן שמואל ניגר — הוא' שכתב על אלפי חיבורים' על מאות מחברים , וטרח על ביוגראפיות של עשרות עשרות מהם , לא יגע על האבטוביוגראפיה שלו גופו . משוקע הרבה בשל אחרים , לא התפנה לשקע עצמו ואפילו במעט בשלו t לכל המרובה היה רושם משהו על עצמו בשולי מכתבים אליו , שפירסמם ברבים , וגם רישומים אלה ניכר מלשונם' כאילו בעל כרחו שילב בהם קצת פרוטתט משלו . כללו של דבר ! כממילא נמנעת מעמנו אפשרות סמיכה על עדותו שלו וציור דרכו בחיים , וביותר שגם בשיחו היה עצור בדברי וידוי וגילוי . אולם בצר עומד לנו ריווח מה ממקום אחר , מצד קרוב ביותר — אחיו , דניאל טשארני , המובהק שבבעלי הזכרונות בספרות איריש , מניח בידנו ללמוד מפרקיו כרוניקה של משפחתו , ובייחוד אמורים הדברים בספרו רב העניינים והעניין 'דוקאר , ' המתאר את מסגרתה ומוצאה של משפחת בני טשארני , וביותר שלושת האחים , שעלו מפינתה החמה לטבורה של רשות רבים גדולה ופעלו בה , איש איש בתחומו , כאילו מתוך חלוקת פונקציות מכוונת בלי משים — שמואל טשארני , שנולד פה בי"ז תמוז תרמ"ג 15 ) יוני , ( 1883 וברר לעצמו כינוי ניגר , נעשה ראש מבקרים ! ברוך טשארני , שברר לעצמו כינוי וולאדק , וחסידיו בררו לו כינוי ! לאםאל תנינא ועיטרוהו בעלומיו הילה של אגדה , נעשה עמוד תווך לתנועת הפועלים היהודית ואיגודה ? דניאל טשארני שקיים בידו שם משפחתם ונעשה משורר ומסאי וביחוד בעל זכרונות' ולענייננו בעל הזכרונות בה"א הידיעה . מתוך ספרו , שעניינו תיאורי הוויה והווי של עיירה טיפוסית בעיירות ישראל , קהילת דוק 1 ר שברוסיה הלבנה , אנו למדים כוחותיה הכמוסים של עיר ומשפחה ורואים את הכוחות האלה בפריצתם , היא הפריצה שסמלה , אחד סמליה , שלושת בני העניים שמהם יוצאת תורה , תורה כרוח הדור וכורח הדור . ויפים דברי אברהם גולומב על שלושת האחים

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר