הקדמת המחבר

עמוד:ה

הקדמת המחבר את החומר לספר זה לקחתי ממאמרים שונים , שכונסו בשני הכרכים הראשונים ל'כתבים נבחרים' בשם 'קוראים , משוררים ומבקרים' ( ניו יורק , ( 1928 וכן גם ממםות שלא נאספו אל הכרכים הללו . אמרתי 'חומר / שכן לשם התרגום לעברית שונו המאמרים במידה מרובה ונערכו עריכה חדשה' והעיקר : הם נעשו משנה סדורה ומסודרת . חומר זה ולבנים אלו ניסיתי להתקין מהם בניין . לא בלבד במדור הרביעי שהוא האחרון בספר' ובו ידובר על ' אישים מסוימים בספרות' אלא גם בשלושת המדורים הראשונים , הכולל ניים יותר , ענובות ההנחות והמסקנות של המחבר בחיבוריהם של סופרים מסוימים למדי , מבני ברית ומשאינם בני ברית . שכן זיקתו ויחסו לער כים , למשימות , לכלים ולבעיות של הביקורת , אינה זיקה מופשטת , ובוודאי שאינה דוגמאטית . זיקה זו ויחס זה נתגבשו ולבשו עור וגידים בתהליך עבודתו של המחבר עצמו , כתולדה או כסד הבל של עבודה פוזיטיבית או פולמוסית ביקורתית זו . בהבאות המובאות לעתים קרובות —וביותר מחי בורים הקרובים ללבו , —אין המחבר מתכוון להראות בעליל את צדקת שיטתו , אף אינו מסתייע בהבאות אלו כב'תנא דמסייע' סתם . קרוב לאמת , שאין אלו אלא קישוט , תפארת המליצה . הלא גם לשם רעיון מקורי לא יבוקש תמיד הביטוי המובהק ביותר . וכשאתה מוצא אצל אחר מליצה נאה או ביטוי ציורי , שנדמה לד ו 'מפי הוציא מלים' — הרי אתה מביא לעצמך גאולה זוטא בכך , שאתה חוזר על הדברים בשם אומרם . זה סוד ההבאות של הסופר , שמדרכו לרשו ם אך את הידוע לו מנסיון חייו שלו , מהתנסותו האינטלקטואלית והאמ 1 ציונאלית . לפיכך מקווה אני שיותר משיביא ספרי זה את הקורא העברי לכלל מגע עם בעיות הביקורת סתם , יכניסנו לעולם יצירת הספרות היהודית ויעמידנו על דרכו של הסופר לקלוט יצירה זו ולפרשה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר