הקדמה למהדורה השנייה

עמוד:5

הקדמה למהדורה השנייה עיקרו של הספר הזה במהדורתו הראשונה ( תשל"ב ) — פרקים מרכזיים במגמותיה הרעיוניות של חסידות ברסלב ובחיי מחוללה . המהדורה הנוכחית הורחבה בשלושה פרקים . הראשון שבהם ( והוא הפרק השביעי בספר ) יוחד לסוגיית אמונת צדיקים חכמים בכתבי ר' נחמן ור' נתן . הפרק השני ( והוא השמיני במהדורה הנוכחית , ( נוסחו הראשון נתפרסם בכתב העת 'דעת' ( חוברת , 8 תשמ"ד , ( וכן נדפס שנית בקובץ 'משיחיות ואסכטולוגיה' ( עורך צבי ברס , ירושלים תשמ"ד . ( עניינו של פרק זה בפיתוליה הרעיוניים משיחיים והספרותיים של קבוצה נאו ברסלבית , המשתלטת והולכת בתנופת נעורים על מפעלם ההיסטורי המקורי של חסידי ברסלב . הפרק השלישי ( והוא התשיעי במהדורה הנוכחית (* הוא ביקורת על ספרו החשוב של אברהם יצחק גרין 'בעל חיסורים — פרשת חייו של ר' נחמן מברסלב' ( תרגם מאנגלית ברוך שראל , תל אביב תשמ"א . ( בספר זה , שניכרת בו בקיאותו של מחברו בקורות חייו של מחולל החסידות הברסלבית ובסוגיותיה הרעיוניות , מתוארת דמותו של ר' נחמן בהשראת מכאוביהם הנפשיים רוחניים של רבים מבני דורנו התועים ומבקשים תשובה למצוקותיהם הקיומיות , שכן בעיני גרין ר' נחמן הוא 'צדיק לבני העולם החדש , ' הוא מראה לנו 'כיצד יש להאבק על האמונה אף בשעת העדרו של אלוהים מחייהם של בני אדם' ( עמ' . ( 328 לאמתו של דבר תפיסת דמותו של ר' נחמן בספרו של גרין הושפעה מאוד ממחקריו המעמיקים של יוסף וייס ז"ל , שלימים כונסו ( עם מאמריו שנדפסו קודם לכן ) בספרו 'מחקרים בחסידות ברסלב' ( ערך וההדיר מ' פייקאד , ירושלים תשל"ה . ( ניתנה האמת להיאמר , יוסף וייס ז"ל , שמתוך הזדהות נפשית מיוסרת ולא מצויה עם נפתולי נפשו של ר' נחמן , אם לשיעורם האמיתי ואם כפי שנפתולים אלה נצטיירו בעיני רוחו הסועה של החוקר , בא לידי מסקנה כי כל דברי ר' נחמן מברסלב הם ביטויים שונים ל'סבלו הדיאלקטי , ' שהוא גם 'סבלו הדיאלקטי של היש . ' לדבריו של וייס , ר' נחמן בעיני עצמו הוא 'שורש ויסוד' ל'דיאלקטיקה העולמית ; ' הוא 'יותר מאשר אטלס דיאלקטי יהודי ; ' הוא 'ראשיתה של הדיאלקטיקה העולמית . ' ואין תמה * נוסחו הראשון של פרק זה נתפרסם בתרביץ נא ( תשמ"ב , ( עמ' . 165-149

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר