מודיעיון מבט לעומק

עמוד:31

תוכנה , לתמיכה בתוכנית האינדיקטורים ממקורות גלויים . על פי המכרז , התוכנית “ נועדה לפתח שיטות לניתוח אוטומטי ומתמשך של מידע הנגיש לציבור כדי לחזות או לזהות התפי תחויות חברתיות משמעויות כגון משברים פוי ליטיים , משברים הומניטריים , אלימות המונית , מהומות , הגירה המונית , התפרצות מחלות מיי דבקות , אי - יציבות כלכלית , מחסור במשאבים ותגובות לאסונות טבעיים . " קונקרטית , גורמי הממשל האמריקאי סבורים כי שינויים משמעוי תיים בדפוסי שימוש בתקשורת , בצריכה ובתי נועה עשויים להצביע על התפתחויות חברתיות משמעויות וכי שינויים אלו עשויים להשתקף באינטרנט בצורות שונות : בלוגים , מיקרו - בלוי גים , שאילתות במנועי חיפוש , תנועה באינטרנט , תנודות בשווקים פיננסיים ועריכה של אתרים בוויקיפדיה . בראשית פברואר 2013 פורסם כי חברת רייתאון אכן פיתחה כלי חיפוש שענה על דרישות הממשל , מערכת שמכונה Rapid . Information Overlay Technology תובנה שלישית : על ניתוח חברות ולא רק ניתוח של אליטות בהמשך לתפיסה שתוארה לעיל ולפיה מקורו של שינוי פוליטי בנוסח הטלטלה האזורית הוא בציבור ולא באליטות , הגבירו גורמי המודיעין האמריקאיים את עיסוקם בפיתוח יכולת לניתוח תנועות המעמקים של חברות , מעבר לניטור הטכנולוגי של g"ה יד . "Data גורמי המוי דיעין מעודדים מחקר אקדמי , שיוביל לפיתוח מודלים ולמחקר בסיסי על ההשפעות של שינויים דמוגרפיים באוכלוסיות גדוי לות ועל השפעתם של שינויים אלו על יציבות פנימית וחיצונית . בין השאלות החברתיות שקהילת המודיעין מתעי ניינת בהן מצויות השאלות הבאות : מהי המשי מעות של אוכלוסייה המורכבת רובה מצעירים ? מהי המשמעות של מגמות שונות בתחום העיור לרבות מעבר מן הכפר לעיר ? מהי המשמעות של מיעוט או ריבוי בעלות פרטית על בתים למגורים ? מהי המשמעות של עליית ערך כלכלי אישי ?( Per Capita Wealth ) מהי המשמעות של נתוני מגדר , גזע וגיל שונים ושל מגמות שינוי בהם ? מהי המשמעות של קיום או היעדר ניוד חברתי ?( Social Mobility ) כדי לנסות לקבל מענה לסוגיות אלה פנתה קהילת המודיעין האמריקאית לאקדמיה בארה"ב במטרה לנסות לקדם פיתוח מודלים ולאסוף מידע תשתיתי בנוגע לשאלות אלו . זאת בהמשך , בין היתר , למאמץ המודיעיני והמבצעי להישען על חוקרים אקדמיים , בייחוד מתחומי האנתרופולוגיה והסוציולוגיה , לשם הבנה טובה יותר של ניהול המאמצים הצבאיים בעיראק ובאפגניסטן The Human Terrain ) . ( System אפיק מרכזי שבו גורמי המודיעין מעודדים מחקר אקדמי בתחומים אלו הוא תוכנית מינרר ווה . התוכנית הושקה ב , 2008 - עוד לפני אירועי הטלטלה האזורית , והיא כוללת , בין היתר , מעני קי מחקר לעבודות , לסדנאות ולפרויקטים אקי דמיים בתחומים שמעניינים את הממשל . הרעיון שמאחורי התוכנית הוא למקד את המשאבים של האוניברסיטאות האמריקאיות ושל חוקרים עצמאיים גם לכיוונים שחשובים לממשל , או כפי שמגדיר זאת משרד ההגנה : “ להגדיר ולפתח ידע בסיסי לגבי מקורות עכשוויים ועתידיים של סכסוכים מתוך כוונה להבין טוב יותר את הכיוון הפוליטי של אזורים שוי נים בעולם . " במסגרת התוכנית מפרסם הממשל מעת לעת “ קולות קוראים , " לרבות כאלו העוסקים בהערכת תהליכים חברתיים ארוכי טווח . אף שיש חוקרים שסבורים ש"מודיעין חברתי" הוא תחום מודיעיני לא מפותח שלא זכה לתת - דיסציפלינה משלו , המודיעין הישראלי נאלץ מאז ומתמיד להתמודד עם סוגיית הבנת החבי רות הערביות והתהליכים החברתיים במדינות ערב . סוגיית “ יציבות המשטרים" הייתה אחת המשימות החשובות של אמ"ן בשנות ה 50 - וה - 60 של המאה הקודמת , שנים של הפיכות בעולם הערבי . בשנות ה 80 - כשל המודיעין בהבנת החברה הפלסטינית ובניתוח התהליכים שהובילו לפרוץ האנתיפאדה הראשונה . במאמר מ 2013 - הציע ד"ר אייל פסקוביץ ( Pascovich ) כי גורמי המחקר המודיעיני הישראלי ינקטו כמה צעדים כדי לשפר את יכוי לתם להתמודד עם ניתוח תהליכים חברתיים ארוכי טווח . פסקוביץ הציע , בין היתר , כי גורמי המודיעין יפעלו ל : ( 1 העמקת היחסים עם האקדמיה . ( 2 העמקת היחסים עם משרד החוץ ובייחוד עם אותם גורמים שם הבאים במגע ישיר עם מושאי המחקר . ( 3 העמקת היחסים בין גורמי המחקר השוי נים , בייחוד כדי לפצות על התחלופה הרבה ביחידות המחקר הצבאיות , תוך הסתייעות בניסיון של גורמי המחקר ה"אזרחיים . " ( 4 חיזוק ההכשרה של חוקרי מודיעין . ( 5 הארכת תקופות השירות של חוקרי מודיעין בתפקידיהם . ( 6 הקמה מחדש של יחידות משנה רציניות שעוסקות במחקר בסיסי . ( 7 חיזוק יכולות האיסוף של מידע גלוי . ( 8 פיתוח דיסציפלינה של “ מודיעין חברתי . " ( 9 פיתוח סדרה של “ סימנים מעידים" לשינויים חברתיים . ניתוח החברות במדינות האזור מהווה גם כיום גורם חשוב , אף כי לא יחידי , בהבנת התהליכים במדינות הערביות שעברו את הטלטלה האזורית ( ומדינות נוספות ה"מועמדות" לכך . ( עם זאת , בסופו של דבר , המודיעין אינו פטור בעיתוי מסוים מלהתמקד בכוחות החברתיים החדשים ובדמויות הבולטות שבקרבם , בצד המשך המעי קב אחר הכוחות הישנים והאליטות הישנות . תובנה רביעית : תעדוף נושאים מודיעיניים , שאינם עומדים בליבת האיום הצבאי - ביטחוני סוגיה מהותית שעולה מן ההתייחסויות הפוי מביות של ארגוני המודיעין לטלטלה האזורית היא שאלת העיסוק בזירות ובנושאים הנתפסים כמשניים בצי"ח המודיעיני הכולל ( והקצאת משאבים לכך . ( גורמי האיסוף וההערכה הבי ריטיים מסרו לוועדה של הפרלמנט כי הכיסוי האיסופי ובייחוד הניתוח של המזרח התיכון היו במגמת ירידה טרם אירועי הטלטלה האזורית וכי הם עמדו בפני צמצום נוסף . בה בעת , קהילת המודיעין הבריטית נדרשת על פי “ אסטרטגית המודיעין הלאומית" “ לזהות איומים והזדמנויות בשלב מוקדם , לעצב התפתחויות ולמנוע את עלייתם של איומים חדשים . " הצי"ח המודיעיני הבריטי לשנת 2010 כלל באופן יותר קונקרטי איתור “ אי - יציבות במערכת גורמי המודיעין מעודדים מחקר אקדמי , שיוביל לפיתוח מודלים ולמחקר בסיסי על ההשפעות של שינויים דמוגרפיים באוכלוסיות גדולות ועל השפעתם של שינויים אלו על יציבות פנימית וחיצונית המודיעין הישראלי נאלץ מאז ומתמיד להתמודד עם סוגיית הבנת החברות הערביות והתהליכים החברתיים במדינות ערב . סוגיית “ יציבות המשטרים" הייתה אחת המשימות החשובות של אמ"ן בשנות ה 50 - וה 60 - של המאה הקודמת , שנים של הפיכות בעולם הערבי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר