בכוח הזרוע

עמוד:14

בכוח הזרוע השיחש צאלח אל - עארורי , האחראי על תיק האסירים בחמאס , הוא האיש שהקים את הזרוע הצבאית של חמאס בגדה | בראיון לביטאון “ אל - קסאמיון “ מספר השיחש המטיף לגשהאד , שישב בכלא הישראלי יותר מ 14 - שנה , על הילדות כבן לאימאם , על הלימודים לצד הפעילות בגוש האסלאמי ועל הקמת התשתית הצבאית בגדה והנהגתה | הריאיון שופך אור על התחייה האסלאמית בפעילות הגשהאד של חמאס , כמו גם על הקשר שלה לשיחש עבדאללה עזאם ולגשהאד העולמי שאול ברטל | ד “ ר , מרצה לעניינים פלסטיניים באוניברסיטת בר - אילן ; לי . פ . ne צב h בת osh-re @ ערב ההכרזה על העסקה לשחרור גלעד שליט , בספטמבר , 2011 התנוססה על עמוד השער של גיליון “ אל - קסאמיון , “ הביטאון הרשמי של גדודי עז אל - דין אל - קסאם , תמונתו של השיח' צאלח אל - עארורי , מייסד גדודי עז אל - דין אל - קסאם בגדה המערבית , לצד הפניה לריאיון מיוחד עמו . הריאיון סקר את מסלול חייו - מילדותו בכפר עארורה , דרך לימוי דיו באוניברסיטת חברון , שם גובשו השקפותיו באשר לסכסוך , ועד המאבק הצבאי עם ישראל וייסודה של הזרוע הצבאית של חמאס . השיח' אל - עארורי , המשמש כיום האחראי על תיק האסירים בחמאס , היה מעורב עמוקות בעי סקת שליט . לאחר חתימת העסקה באוקטובר 2011 הסביר השיח' אל - עארורי לפעילי עז אל - דין אל - קסאם כי “ הכיבוש הציוני התחייב במסגרת עסקת החילופין גם להיענות לדרישות האסירים בכלא . “ עארורי גם חיזק את רוחם של האסירים שנותרו בכלא הישראלי והבטיח להמי שיך ולפעול למען שחרורם . מי הוא אותו צאלח אל - עארורי , חבר הלשכה המדינית של חמאס , ומדוע הוא זוכה לכבוד רב כאחראי לענייני האסירים של עז אל - דין אל - קסאם ? התחייה האסלאמית השיח' צאלח מחמד אל - עארורי ( 47 ) הוא האב המייסד של הזרוע הצבאית של חמאס . אל - עארורי סיים את לימודיו בחוג להלכה אסי לאמית באוניברסיטת חברון והיה חבר באגודת הסטודנטים המקומית . בתחילת 1990 גויס לחמאס והחל בהקמת תשתית צבאית באזור חברון . הוא הקים את החוליות המבצעיות הראשונות של חמאס בחברון . החוליות שהקים אחראיות לארבעה פיגועים שבהם נהרגו שני חיילי צה “ ל - שמואל גרש ויובל טוטנג'י . בדצמי בר 1992 נלכד אל - עארורי יחד עם פעילי חמאס נוספים וישב בכלא עד מארס . 2007 הריאיון בכתב העת “ אל - קסאמיון “ שופך אור על התחייה האסלאמית מהזווית של חבר בכיר בתנועת חמאס ומייסד הזרוע הצבאית בגדה . בכתבה מתוארת בהרחבה ילדותו של השיח' צאלח אל - עארורי בכפר עארורה , הנמצא באי זור רמאללה , צפונית לביר זית . השיח' נולד ב , 1966 - “ שישה חודשים לפני הכיבוש הציוני של הגדה . “ בכפר היה מסגד אחד ששכן בסמוך לביתו של השיח' צאלח , ואביו שימש בו אימאם בהתנדבות . המשיכה לאסלאם הפוליטי החלה בעקבות ההתעוררות האסלאמית באוניברסיטת חברון שבה למד לאחר סיום לימודיו היסודיים והתיכוניים בעארורה . תקופה זו של לימודיו באוניברסיטה בשנות ה 80 - היא התקופה המי כריעה שבה עוצבו תפיסותיו ותפיסותיהם של פעילי הג ' האד האסלאמי , חמאס והתנועה האסי לאמית לגבי הסכסוך . בתקופה לא מאורגנת זו הגיעו הוא ואחרים למסקנה כי דת האסלאם כוללת בתוכה את המענה לכל סוגיות החיים . עד אמצע שנות ה 80 - השיגו הפעילים האסלאמיים רוב באגודות הסטודנטים ב 14 - מתוך 16 מוסי דות אקדמיים ואוניברסיטאות בגדה . בראייתו של השיח' ישנם שלושה גורמים מרי כזיים שעיצבו בתקופה זו של סוף שנות ה 70 - ותחילת שנות ה 80 - את תפיסת עולמם של הסי טודנטים הפלסטינים באוניברסיטאות והם : א . המהפכה באיראן אשר הייתה בעלת הד רב כיוון שנשאה את סיסמת הדת בפיקודו של איש דת . מה שהוביל את האנשים להזדהות איתה היה במיוחד החלפת השלטון האיראני הקודם שלו הייתה ברית עם הציונים . ב . המהפכה האפגנית נגד הפולש הסובייטי . במיוחד מכיוון שאלו שהובילו אותה היו פעיי לים אסלאמים . ג . רצח נשיא מצרים אנואר אל - סאדאת על ידי פעילים אסלאמים . סאדאת נתפס בעיני הפי לסטינים כמי שהזיק לבעייתם . חיסולו היווה סמל למהפכה שחלה בהתייחסות לבעיה הפלסטינית , מבעיה ערבית לאומית חילונית לבעיה אסלאמית . כאן ישנה עדות נוספת להשפעת המהפכה שייח' עבדאללה עזאם . הניצחון שהשיג באפגניסטן נתן השראה לאל - עארורי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר