מהותה של ה'פוליס' היוונית

עמוד:12

הגוף האזרחי של ה'פוליס' של דילופ מנה כ 300 איש ; מדיבת איגינר . מנתה כ 2500—2000 אזרחים ; 'פוליס' בת עשרת אלפים אזרחים נחשבה כמדינה גדולה מאוד ; אתונה על כ 40 אלף אזרחיה היתה' כאמור' מדינה גדולה מאוד לפי המושגים היוונים . הרוב הגדול של מאות ה'פוליס' היווניות היו בעלות גוף אזרחי של פחות מחמשת אלפים ; כמה עשרות היו בנות 5 , 000 עד ! 0 ' 000 אזרחים ; פחות מעשרים היו בנות עשרת אלפים אזרחים ; ערים מדינות בודדות בלבד עלו על רבבה . עניין ראשון זה של המידות הזעירות של ה'פוליס' מאפשר לנו לתפוס ולהבין תכונת יסוד שנייה' הקובעת מהותה של ה'פוליס / והיא מידת המוחשות של העיר המדינה היוונית . הכוונה היא הן למוחשות פיסית והן למוחשות אנושית . המדינה הרגילה של ימינו — על שטחה המשתרע על רבבות או מאות אלפים קילומטרים מרובעים' על אוכלוסיתה המונה מיליונים' על אוצרותיה ומיתקניה' על סבך כלכלתה ומנגנונה הענקי ' אין היא בשביל האדם המודרני אלא מושג מופשט ' ללא ממשות של תחושה וחוויה . ואילו בשביל היווני היתה מדינתו לא מושג מופשט' אלא ממשות יומיומית . אך דומה שדברים אלה על המוחשיות של ה'פוליס' הם עצמם צריכים המחשה . ' בךהפוליס' דיו שיעלה בראש ה'אקרופוליס' ' היא המצודה' כדי שיקיף במבט את מדינתו . מוכר וקרוב היה לו כל רגב מרגבי אדמתה . אדמת הםוליס היתה מקום מושבה של משפחתו' מקום קברות אבותיו , השדות ' החורשות . והכרמים שהכיר ; הנחל שעל גדותיו חטב עצים . הגבעות שעליהן רעה את צאנו' המקדשים שבהם שיתף עצמו בהקרבת קורבנות לאלים' מצודת האקרופוליס שאליה עלה בתהלוכות חג . היווני הכיר את ה'פוליס' שלו הכרה במישרין' בלא מיצוע . וכשם שהנוף הפיסי של ה'פוליס' היה ממשות חיה בשביל היווני כך גם נופה האנושי . 'איש הפוליס' הכיר את קהל האזרחים מחגיגות העם' שבהם נטלו חלק כל בני המדינה . הוא הכיר אותם מן השוק' ה'אגוךה' ' שהיה מרכזה הכלכלי והחברתי של המרינה ; מן הגימנסיונים' שבהם בילו האורחים באימוני ספורט' בשיחה ובלימוד ; מן התיאטרון' שבו נתכנס קהל האזרחים לחזות בהצגות הטראגדיה והקומדיה' שניתנו מטעם המדינה לכל בני הפוליס . הוא הכיר את חבריו לאזרחות מאסיםות העם' מבתי המשפט-העממיים' ממועצת המדינה ומן השרות הצבאי . יש סימני היכר חיצוניים' פיסיים' ל'פוליס' היוונית : חומות העיר' ושטח חקלאי שמסביב לחומות ; ה'אקרופוליס' ' היא המצודה של המדינה' ובמקומות רבים גם מרכזה הפולחני ; ה'אגורה' ' כלומר השוק' שהוא המרכז המסחרי-

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר