סינמה סיסי קווים לדמותו של הגבר הנשי בקולנוע הישראלי

עמוד:10

בקומונה ליד שוק הכרמל , ומתפרנסים מאיסוף שאריות מזון ברחוב ומהופעות מזדמנות כרקדנים במועדוני גל חרש בתל אביב הדקדנטית של שנות ה . 80 כמו עורבים לקחנים גם חבר הקומונה נמשכים אל הנוצץ , מתפרנסים מהשיירים , " סוחבים" כיבוד מחדרי הלבשה , ונוקטים תחבולות כדי לשרוד בכרך המנוכר . הסרט עורבים מציג מסע אל נופים אנושיים , סביבות תרבותיות והווי נעורים אלטרנטיבי , שהגיבורה לא הכירה ביישוב הכפרי המרוחק שבו נולדה . הקומונה שאליה מגיעה מאגי , כוללת את המנהיג יובל ( בועז תורג'מןו , את אלי ( דורון ברבי ) ואת דניאל ואיציק ניני , ( הומו נשי במיוחד , המקבל את פניה של מאגי בעוינות כשהוא ניצב מולה בתנוחה נשית , גופו בהיר , נערי ושדוף , לגופו תחתונים בלבד , שערו הארוך צבוע בלונד , ועיניו מודגשות באיפור שחור . דניאל מרגיש חריג ומנודה בין חברי הקומונה , המעירים לו בסארקזם על הנשיות הקאמפית המופגנת שלו ; "אתה לא חייב לגמור את כל המייק אפ בבת אחת , " ! נוזף בו יובל , "אחר כך אתה מתפלא שיש לך פצעים . " דניאל משיב בגוף ראשון בלשון נקבה : "אויש , אנ נראית כמו זונה , " ומוסיף , "נהנית , מרגלית , " ? כשהוא מפנה את מבטו לעבר מאגי , הנתפסת בעיניו כנחותה אף ממנו בהיררכיה הקומונלית . דמויותיהם של דניאל , יובל ואלי תואמות את אחת התבניות הרווחות בייצוג הבעייתי של הומואים בקולנוע המיינסטרימי : הגבר הצעיר האומלל The Sad ) . ( Young Man זהו גבר צעיר , ומכאן - עדיין לא גבר אמיתי . הוא רך מאחר שטרם רכש את הביטחון העצמי ואת הקשיחות הגברית . גם מבחינה פיזית , "הגבר הצעיר והאומלל" הוא פחות מגבר . מערכת היחסים שלו עם הגבריות מסובכת , ולפיכך עצובה . קינג ס יז או קווין ס יז סדרת הטלוויזיה פ ל ו ר נ ט י ן ( איתן פוקס , ( 1997 סימנה שלב חדש בהתייחסות לסיסיות ולחר מיניות בחברה הישראלית . אחת הדמויות המרכזיות היא איני ואורי בנאי , ( הומו נש מזרחי גלוי , צבעוני , חובב תחרויות אירוויזיון , מופעי דראג וסממני לבוש נשיים , המתפרנס מאפיית עוגות לבתי קפה . איגי מנהל מערכת חסים מורכבת עם תומר ( אבשלום פולק , ! הומו אשכנזי בעל מראה סטרייטי לכאורה , שהגיע מירושלים לתל אביב , ועובר תהליך של יציאה מהארון . באותה שנה יצרו פוקס וגל אוחובסק' גם את המיוזיקל הטלוויזיוני בעל בעל לב המתאר את חייהם של שלושה גברים צעירים ואישה צעירה בכפר קטן , החולמים על מעבר לעיר הגדולה , על קריירה ועל בעל בעל לב . אחת הדמויות היא נאהב ואור אמנותי , ( הומו נשי תמים , נערי , מחומצן שיער , חובב מושבע של תחרויות א רוו ז ון , המאוהב עד כלות בגור > צק ברקמן , < הומו בארון , בעל מראה סטרייטי לכאורה , השואף להתקבל ללימוד אמנות ב'בצלאל . ' הסרט מנסה לפרק את התבנ ות המאציואיסט ות , כאשר מריטו ( סמי הורי , ! גבר ביסקסואל שריר , מסוקס ורב מעללים מפתה את גורי למשכב , כשדווקא מר טו הוא הנחדר . פוזיציה זו מתקבלת בהפתעה מסוימת , מאחר שמריטו מוצג לאורך סצנת הפיתוי כיוזם הבוקע אבטיח לשניים בגיסטה הומו ארוטית מובהקת , והוא מספר לגורי כיצד נקלע לסיטואציה אינטימית בצבא עם חייל בן גילו , כיצד הרגיע אותו " ) אל תפחד , ילד , ( " ואז , כניסוחו של מריטו , "הבאתי לו אותה בפיצוץ . " התלהבותו של מריטו להיחרר על ידי גורי אינה מוצגת כ"נשית , " אלא כהעשרה של טווח ההנאות המיניות , מעבר ובניגוד לציפיות המוקדמות לגבי תפקידו של מריטו במיטה . על אף שנאהב הוא הנשי ביותר מבין הדמויות הגבריות בבעל בעל לב , גם למריטו ולגורי יש סממנים "סיסיים" לכאורה , כמו ההתעניינות של גורי באמנות ( בניגוד לעברו הצבאי הקרבי , ( ותנועותיו החושניות של מריטו בסצנת ההרקדה , וכן נטייתו האובססיבית לניקיון , וחיבתו לנקניקיות פאליות המושתלות לתוך לחמניות ארוכות ( פדבה וטלמון . ( 2008 על אף מגמות אלה בייצוג ההומו הנשי , נשיות וגבריות נשית בקולנוע הקווירי הישראלי של סוף שנות ה , 90 עדיין נוצרו באותה תקופה סרטים המשעתקים את 6 התבניות הישנות , הסיסיפוביות , כמו למשל פעמיים בוםקילה ( זאב רווח , . ( 1998 זהו מעין עיבוד מחורש לסרט ספר נשים . הפעם העלילה מתרחשת באילת , ושני האחים המרוקאים ( שניהם בגילומו של רווחו הם שרברב הטרוסקסואל ומעצב אופנה פריזאי הומוסקסואל , האוחז בחבר צעיר יפה תואר בשם פאפי ונתי רביץו . כאשר החבר יוצא למילואים , מעצב האופנה בוםקילה יוצא לחפש אותו , מעכס באמצע שומקום בבגדים צבעוניים ובכובע נשי , וחיילי המילואים לועגים לו בגלוי . פאפי מתבייש במאהבו המבוגר , ואף נטייתו ההומוסקסואלית מוטלת כאן בספק . ברומה לס פר נשים , גם בפעמיים בוסקילה מוצג השילוב בין מזרחיות והומוםקסואליות כמגוחך וכמושא ללעג ולהשפלה . לעומת זאת , הומו נשי במידת מה , המוצג כסקסי וכמעורר אמפתיה , מככב בסרט יוסי וג'אגר ( איתן פוקס , , ( 2002 המתמקד ברומן סודי בין שני קציני צה"ל במוצב צפוני . הארוטיזציה של ג'אגר מסתייעת בליהוק של יהודה לוי , דוגמן ושחקן קולנוע וטלוויזיה , שהפך לסמל מין בתרבות הישראלית , והרמיזות הס סיות ההומוריסטיות בדיאלוגים בין שני הנאהבים שנכתבו על ידי אבנר ברנהיימר . ג'אגר לא מתבייש לעכס לצלילי הלהיט של ריטה "בוא , " שבו הוא ממליץ לחברו יוסי ואוהד קנולרו לעבור באור , ולא בצל , להפסיק להסתתר בין הצללים , ולצאת מהארון רגע לפני שהשניים פוצחים בסקס מהביל על השלג . כשג'אגר נוזף ביוסי על סירובו לחשוף את מיניותו , הוא אומר ; "בפעם הבאה נבקש במלון מיטה אחת . לא איכפת לי אם קינג סייז או קווין סייז , " תוך רמיזה רפלקסיבית לאיכויותיו הסיסיות והקאמפיות . באופן כזה , צמד הקולנוענים תוקף באופן אפקטיבי את ההומופוביה ואת הסיסיפוביה העצמית של גורמים שונים בתוך הקהילה ההומואית ומחוצה לה . בנה הקאמפ של הדראג קווין מחפש גאולה המונח "קאמפ" ( Camp ) מוגדר במילון אוקספורד כמעושה , מוגזם באופן תיאטרלי , נשי , הומוסקסואלי . הקאמפ מוגדר באופן קטגוריאלי על יד סוזאן סונטאג ( 1964 ) בהתבוננות על העולם במונחים של סגנון - אך סוג מסוים מאוד של סגנון ; אהבה של המוגזם , של הדברים כפי שאינם באמת . הדימוי האנדרוגיני הוא אחד הדימויים החשובים ביותר של הרגישות הקאמפית . כלומר , מה שהכי יפה בגברים גבריים הוא משהו נשי ; מה שהכי יפה בנשים נשיות הוא משהו גברי . ג'ק בבושיו ( 71 ג ? ו נ ( יונתן קוניאק ואיציק כהן , ( 2003-2002 דוריס ואיציק כהן ! וג'וני ( יונתן קוניאק ! ( 6 ) פעמיים בוסקילה ( זאב רווח , ( 1998 ( 51 פלורנטין ואיתן פוקס , ( 1997 תומר ואבשלום פולק , ( תות וקארץ אופיר ) ואיגי ואור בנאי !

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר