איסטנבול 2007

עמוד:14

2007 CEII VOOS Istanbul Biennial Possible , But also Necessary : in the Age of Global War Hanru . 11 . 2007 הביאנלה ה 10 של איסטנבול " לא רק אפשרי , אלא אף הכרחי אופטימיות בעידן של מלחמה תערוכות אוצר : הו האנרו -8 . 9 . 2007 EXHIBITIONS H 1 | 7 D'nnon ^ ^^ Dn"n נפט בינלאומיים ; היומיום הבלתי אפשרי של פועלים בבתי החרושת של סין ; עובדים במפעל , הפורצים בשיר או מביעים משאלה ( תוך התייחסות ל 0 ר 0 ו של לארס פון 0 ר רוקדת בחשיכה . ( בנוסף להקרנות הוצגו גם תצלומים , עבודות 0 קס , 0 מפות , שרסוסים ויצירות דמויות קישוטי קיר שעיסרו את המרכז חרף המכלול המעניין שהציגה הביאנלה , דווקא "מרכז הסקססיל" בעינ , " הלבה הרוחשת . נשים צעירות רבות , בשמלות ארוכות עסויות ברעלות , סבבו ברחבי המרכז . לא ידעתי לת"גן תחת כותרת ממסגרת האם הן ססודנסיות לאמנות או לקוחות של החנויות במקום , המציעות כולן סחורה זולה , "לא מערבית " במובהק . היותן "גם וגם " אפשר חריר הצצה אל תוך תוכו של המרקם החברתי הטורקי . ואכן , דומה השיסוט בינות לאתרי הביאנלה חושף לא רק אמנות , אלא גם את הרבגוניים של סורקיה המודרנית . הדיבורים על "מהפכת הסורקים הלבנים " ( הסענה כי האתניות הטורקית הבהירה יותר היא השולסת במוקדי הכוח , ומדירה את המון העם הכפרי , הכהה ) והזעם כנגד ההגמוניה הכאמליססית ( ממשיכי כמאל אטאטורק , ששלטו במדינה למעלה מחמישים שנה ) מתנקזים אל איסלמיות מיוחדת במינה , לא ערבית בעלת מסורת רוחנית חזקה , [ inn ; אחר המערב לא פחות מאשר הכאמליסטים . חלל נוסף מוקם במבנה ענק לצד המוזיאון הנוצץ "איסטנבול מודרן שהאנרו קרא ו ' , "אינטרה פוליס , " כלומר "עיר ביניים , " תוך התייחסות למיקום , הנושק מחד גיסא לעיר , ומאידך גיסא - לנמל , וכמטאפורה למיקומה הגאופוליס של טורקיה בכלל . האמן הסיני , הואנג י ובג ; Huang Yong Ping ) כצפוי , אמנים סיניים רבים נוטלים חלק בביאנלה בנה מיצג ענק תחת הכותרת אתר בנייה . פיגומים ובדים מסתירים את מה שנראה כטיל או כתותח אדיר ממדים . רק התקרבות , הסרת המסכים ופלישה אל תוך "אתר הבנייה " יסגירו את העובדה כי מדובר במינרס יפהפה , מעוטר בגילופים מרהיבים ; המחשבה ה " מפלילה מתנפצת לנוכח החומריות הממשית , הרליגיוזית , הרוחנית . קריאה אחרת תדגיש דווקא את האיום הטמון במינרט דמוי הטיל . במיצג אחר האמן הטורקי , בנו צנטוגלו , ( Cennetoglu ) סורקים מתבודדים בפינותיה הירוקות השונות של העיר , מבקשים מפלט מהמולתה . זרקור הסובב בחדר , מטיל מדי פעם אור על תצלום דיוקנו של אחד מהם העבודה קרויה איש אסיאתי מפחיד , ומתייחסת לתפישתה טורקיה בעיני מדינות האיחוד האירופאי : היא היא ה " איש האסיאתי המפחיד . " עליבותם של המצולמים , בדידותם , ניכורם , נוגעים ללב , בדומה לשאיפת ההשתייכות הנדחית . בעבודות הפוסטר של ג ' ונתן ברנברוק ( Barnbrook ) מוצג התרשים הידוע , המתאר את האבולוציה של האדם . ברגע השיא , האדם מפנה את פניו אל השרשרת שקדמה וויו ויורה בכולם , בעבודה הקרויה ידידותית . פוסטרים אחרים של ברנברוק מציגים מגן דוד וסהר הנתונים בעימות דמים . האמן מיכאל רקוביץ ira ( Rakowitz ) להתייחס לבזיזת המוזיאון הלאומי בעיראק בשנת , 2003 שנעלמו ממנו למעלה משבעת אלפים מוצגים . רקוביץ בנה "מוצגים אקזוטיים " מעיסת עיתון מודפס ערבית , המציגים דמויות ערביות . ברקע מושמעת גרסת כיסוי לשיר המפורסם של להקת סגול כהה : "עשן על המים , " והעבודה נקראת : האויב הבלתי נראה ראוי שלא יתקיים . הביאנלה של איסטנבול חוגגת שני עשורים להיווסדה . במרוצת הצליחה הבינאלה לצבור הון סמלי ומעמד בשיח האמנות , ולהפוך לשחקן משמעותי בשדה הכוח האמנות , הנשלט על ידי אירופה ( הביאנלה בוונציה , הדוקומנטה בקאסל ובשנים האחרונות גם היריד בבאזל ) וארצות הברית . איסטנבול השמיעה את קולם של העולם המתפתח ושל העולם השלישי , זמן רב לפני שהנושא הפך לבון טון הרשמי בעולם האמנות עם מינויו של אוקוי אנביזור ( Enwezor ) הניגרי לאוצר הדוקומנטה ה לפני חמש שנים . בטקסטים המלווים את התערוכה דן האוצר הנוכחי של הביאנלה , הסיני הו האנרו , ( Hanru ) בכל המושגים החמים : גלובליזציה חובקת כול , אורבניות נזילה , סוגים שונים של מודרניות ושל מודרניזציה " עולמשלישיות . " הכותרת שנבחרה לביאנלה השנה היא לא אפשרי , אלא אף הכרחי : אופטימיות בעידן של מלחמה גלובלית ( כותרת המסמנת סוג של מוטיבציה , שהנחתה גם האוצרת , טל בן צבי , שאצרה בשנת , 2006 דקה לאחר מלחמת השנייה , את התערוכה "אמנות הארץ " במתחם רדינג בתל אביב הכותרת הווה עכשיו . ( בכותרת התמאטית של האנרו ניכרים והרצון לגעת בפ 1 ליטי תוך ניסיון להיחלץ מפסקול הקינה , הר 1 דף , כלל , תערוכות מסוג זה . לטעמי , התמהיל שהציע האנרו מרתק ואמיץ ואף מצליח לסמן את ה י דבר הבא " בגל האמנות : העיסוק ברוחניות ובניו א"ג . ' הביאנלה עצמה הציעה ריכוז אינטנסיבי של יצירות בארבעה מוקדים עירוניים עיקריים , וכן אטרקציות נוספות , ביניהן הפרויקט אורחי לילה שבו נפרשו יצירות אמנות בכל רחבי העיר ( אגב , כל האמנים הישראליים שהשתתפו בביאנלה נטלו חלק בפרויקט זה בלבד , ( ואוסף מרשים המיטב של ה ב י א נ ל ו ת במוזיאון העצום , החדש חדש , הקרוי "סנטרל איסטנבול , " שנבנה על פי מתכונת הט"ט מודרן הלונדוני . האנרו העניק לכל אחד מארבעת האתרים העירוניים "שם " חדש למרכז התרבות ע " ש אטאטורק , המצוי בלבה הפועם של איסטנבול ככיכר טאקסים , הוא קרא "לשרוף את זה או לא , " ובכך התייחס לוויכוח העכשווי , המתנהל באיסטנבול , בדבר הצורך לבנות מרכז חדש ו " לשרוף את הישן " חרף תכונותיו הארכיטקטוניות המרשימות . במרכז אסאטורק הוצגו לא מעט עבודות,- המרשימות ביניהן , לטעמי , היו עבודות קסומות של צמד הפרופסורים היפני , נינה פישר ( Fischer ) ומרוואן א סני / ma * , ( el Sani ) תוארו פעולות בלתי מוסברות , כמו הנחת ביצים בחלל כנסייתי בשקט מופתי , ועבודתו של זן mynion , ( Xu Zhen ) טיפוסו על הר האוורסט בקיץ 2005 בלוויית משלחת שמנתה שלושה אנשים נוספים . זן בחר "להשתלט על החלל : " האוהלים המקוריים , השינה והבגדים פזורים בחלל , ולצדם - הקרנת וידיאו המתעדת הטיפוס , והשיא - פיסה מפסגת האוורסט המוצגת בתוך תיבת תצוגה מזכוכית . זן שואל על הקשר בין ה " חיים " ל"אמנות , " בין מאמץ פיסי להתעלות נפש , בין טבע טרנסצנדנטלי לבין אמנות חומרית . המאבק שלו הוא מאבקו של האדם בעצמו ובאיתנ הטבע , ולא מאבק חברתי המאבק החברתי נכח כמלוא עוזו ב " מרכז הטקסטיל של איסטנבול מרכז עירוני של סיטונאות וקמעונאות טקסטיל , הבנוי כסדרת בלוקים בעלי חלל פנימי פתוח , שהאנרו בחר לקרוא לו "בית חרושת עולמי האנרו שזר לתוך חנויותיו יצירות מהפנטות , שחרגו בבירור מן הכותרת המגבילה "עבודת וידיאו , " ולמעשה היו סרטי קולנוע תיעודי באורך מלא

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר