הגוון הבלתי נראה של היומיום "מתחת לאף שלך: שבעה מרחבי הישרדות", מוזיאון תל אביב לאמנות

עמוד:9

הגוון הבלתי נראה של היומיום n מתחת לאף שלך : שבעה מרחבי הישרדות , " מוזיאון תל אביב לאמנות 1 צרת : מאירה יגיד-רו"מוביץ ) בקטלוג התערוכה נכלל מאמרו של סלבוי דידק , ( Zizek ) "עיצוב כמנגנון אידיאולוגי , " העוסק בקשר שבין עיצוב לאידיאולוגיה . זיזק מציג את כוחו האידיאולוגי של העיצוב ביכולתו שלא להיראות , ביכולתו להשפיע על המציאות ולעצבה מבלי להשאיר ראיות מפלילות בשטח , כמו מנגנוני האידיאולוגיה האחרים ההופכים לאפקג 1 יביים יותר ככל שהם פחות מורגשים . מצד אחד , המתח הנוצר בין האובייקט חומריות אסתטית ) לבין הסובייקט ( התרבותי אידיאולוגי ) מגביר הרצון לגעת במה שמתחת לאף ולסמן את גבולות אותה הוויה נוכחת . מצד אחר , אי הנגישות של המציאות המיידית , הקשור בחיבור הדואלי ביניהם , מקשה על יכולת ההפרדה , ומשפיע על סירוס הערך הפעיל והיעיל של אותו אובייקט כאשר הוא מופרד ונבחן באופן . בהשאלה מהעולם האקדמי , בתערוכה מתקיים מחקר טהור , ולא יישומי . התערוכה מתמודדת עם אבני הבניין של האובייקט והסובייקט , ובוחנת את מערכת הקשרים הסבוכה ביניהם . בתוך מרחבי ההישרדות נמצאים התנאים הקיצוניים המאפשרים למתוח ערכי האובייקט והסובייקט למקסימום ולמינימום , מה שיסמן גבולות השיח ואת טווח ההשתנות עבודתה של מאיה ויניצקי , שרידים אנונימיים , יוצאת דופן כוחה של התערוכה "מתחת לאף שלך : שבעה מרחבי הישרדות " טמון באפשרות להיחלץ מן התבניות ומן הקטלוגים , שדרכם אנו מתבוננים ביצירות שונות במוזיאון וחווים אותן , בוחנים את האובייקטים היומיומיים שסביבנו או בוחרים להתעלם מהם . הגישה הבין-תחומית לנושא העיצוב , המאפיינת את עבודת האוצרת בתערוכה זו , אמנם חדשה לה , והיא מאפיינת את כל הפרויקטים האחרונים שאצרה חיימוביץ , " כגון התערוכה "אל המעיין . - נחל הירקון כחתך רוחב במטרופולין של ישראל " , ( 2005 ) תחרות אדריכלים לבניין החדש למוזיאון ( 2004 ) ואחרים ; ועם זאת ישנו ייחוד מהותי בתערוכה הנוכחית - אין בה מוקד פיזי קונקרטי , כמו נחל , מרחב אורבני או בניין , שעליו מופעלות מגוון הדיסציפלינות התרבותיות של הפסיכולוגיה , הסוציולוגיה , האורבניסטיקה , הכלכלה , האסתטיקה וכדומה מוקד הבדיקה הוא מהות האובייקט באמצעות ערכו האתי והאסתטי או , לחילופין , מהות הצורך והדרישה הסובייקטיבית כמעצבים את מרחבי המחייה שלנו . המתודה המסורתית של עיצוב אובייקטים שימושיים עוסקת בשאלות של קהל יעד , צרכים , נ / אפ . ^ 7 , פונקציונליות והתאמה , אך נמנעת מלבדוק את הסוגיות הטריוויאליות והבסיסיות ביותר בקשר שבין האדם לאובייקט - מאפייני הצורך האנושי באובייקטים כבתי מציאות , ותפקידם בעיצוב תודעת הממשות וההוויה . n'Nn ויניצק , 1 שרידים אנונימיים , 2006

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר