תערוכות רייצ'ל וויטריד: סוללה

עמוד:15

מקור ההשראה ליצירה זו היה שילוב של שני אירועים : העתקת מיקום הסטודיו שלה במזרח העיר ופינוי בית המגורים של אמה המנוחה , מהלך שהיה כרוך , באופן בלתי נמנע , במציאת אוצרות ילדות , כגון "קופסאות " מוחבאות שנשתכחו והודחקו . צירוף הנסיבות גרם לעימות עם תכולת בית היסטורית , בנפש ובחומר בעת ובעונה אחת . גיבוי נוסף בחומר אירע בסמוך למועד התצוגה בטייט . ווייטריד נסעה לאזורי הקוטב הצפוני , והמפגש עם גושי קרח עצומים ואטומים למחצה , תרם לא מעט לעיצוב המיצב הנוכחי , הרצון האסוציאטיבי ליצור חלל שהוא מאגר עצום לתזכורות ריח של מקום אחר ושל זמן אחר , הניב מיצב 'לגוי אישי המורכב מ 14 , 000 קופסאות פוליאסטר . הקופסאות המוערמות באות לסמל תדמית אנושית מודחקת . היצירה העצומה מאפשרת התבוננות מכיוונים שונים , ובכך משתנה המסר הטמון בה . בהתבוננות מגובה הרצפה שעליה נערמה - זהו סיפור אישי מאוד , הכולל בתוכו גם את המתבונן . אם צופים בתערוכה ממרפסות הגלריה השונות , היא משדרת תחושת של קיבול חללי , איכות המאפיינת את עבודותיה של ווייטריד ככלל . רייציל ווייטריד נולדה במזרח לונדון בשנת . 1963 את לימודיה האקדמיים החלה בבית הספר הפוליטכני של ברייטון . בעקבות החלטתה להתמקד באמנות חזותית עברה לבית הספר לאמנות סלייד בלונדון , והשלימה את לימודיה בין השנים . 1987-1985 יצירתה זכתה להכרה בינלאומית כבר בשנות התשעים , כאשר בשנת 1993 זכתה בפרס טרנר הבריטי לאמנות המוענק על ידי מוזיאון הטייט . בעקבות הזכייה בפרס הוצגה עבודתה בשנת 1997 בביאנלה בוונציה . מכאן ואילך התפרסמו שמה ועמדתה בהיקף בינלאומי , וכללו , בין השאר , תצוגה פומבית בכיכר טרפלגר בלונדון , תערוכות נכבדות באירופה ובארצות הברית , וחשוב מכול עבורנו - מבנה / פסל הזיכרון לשואה מוינה , שהוצב באמצע שנות התשעים , ובו הגוש המוצק הוא חותם חרוט של מדפיו של חדר ספרים חתום , על מלוא תכולותיו המצטברות , חדר שהיה ואיננו עוד . חלל הבית , מפנים או מחוץ , היה ועודנו תמצית יצירתה של האמנית . ווייטריד הוזמנה ליצור פרויקט לחלל הטייט מודרן במימון חברת 'יוניליבר , ' כחלק מסדרת עמדות אמנות עכשווית שנועדו לתצוגה פומבית . יוניליבר היא אחת החברות המסחריות התומכות בפעולות תרמת צימריות ( ובתמורה זוכה לפטור ממס בגובה סכומי המימון ? . ( The Unilever Series : Rachel Whiteread 11 October 2005 - 1 May 2006 Tate Modern , London Rachel Whiteread , installation of Embankment , 2005 © Tate 2005 [ Photo : Marcus Leith and Andrew Dunkley ]

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר