תערוכות חוזרים לכנסייה

עמוד:14

, DDO הלכתי ברחובות שכלל לא היו במסגרת המסלול הרגיל שלי מתחנת רכבת אל המוזיאון , ונכנסתי לכל אותם בתים שבעליהם פתחו את דלתות החללים הפרטיים לאמנות ולשוחריה . מאז אצר הוט את הדוקומנטה היוקרתית , הוא הצליח 'להשיג' לעצמו מוזיאון לאמנות מודרנית בגנט , והשנה העלה , בין השאר , את תערוכת סונסביק " 9 שנקראה "לוקוספוקוס . " התערוכה התפרשה על-פני שלושה אתרים : פארק סונסביק בן המאה שבו התקיימה התערוכה הראשונה , 1949-ב הכנסייה הימיבינ"מית אוסביוס וקניון מודרני . הכנסייה אפפה את המיצבים ברוח דתית , הפארק עטף אותם בתחושת פנאי שלווה , בעוד בקניון המרוחק אבדו המיצבים במסת ההמולה הוויזואלית . מרבית האמנים שהשתתפו ב"סונסביק" היו צעירים ומפורסמים הרבה פחות מהוט עצמו . לאמנים הוותיקים יותר , ביניהם קרל אפל והנק ויש , הוקצו השטחים המרוחקים ביותר : קצה הפארק או גג של מגרש חניה . תומאס שונ 1 ה התאכזב מן המיקום שהוקצה לו בפארק והחליט לפרוש מן התערוכה . בסמוך לכניסה לפארק הציב ? אן פאבר המוכר פחות שני טלאים מברונזה ובסמוך להם , בריכה של דם מרקיב שהעלתה ריח צחנה . בקצהו האחר של הפארק השתעשע גם בן ארצו , הבלגי פיטר דה קופרה , בנוזלי גוף ובריחות : עבודתו "העץ הנכון" הורכבה מעץ עשוי פרדיכלורובנזין בלבן כחלחל , החומר שממנו עשויים שירותים . המבקרים הוזמנו להטיל את מימיהם על העץ . מדי יום בחמש אחר הצהרים כוסה העץ בקונדום ענק על מנת להגן על כל המשתינים מפני חשיפה לרעלים מזיקים . פסעתי בשביל של סלאבה נקובסקה מבולגריה לקול צלילי ג'ונגל והגעתי למקבץ סוסים בגודל אמיתי של ברלינדה דה ברוקרה מבלגיה שנתלו כמו פירות בשלים יתר על המידה מתוך העלווה . לקח לי זמן לאתר את שלושתם . היה גם מיצב דומם של חרמן מאייר נויסטאדס שאילץ את הצופה להתבונן בנוף מבעד לתא פוליאסטר נייד ובו מספר כיסאות הפונים לעבר חלון . הריכוז הרב ביותר של יצירות אמנות היה בתוך הכנסייה . חלק מן האמנים הציבו את עבודותיהם בקריפסה , אחרים בקפלה הצדדית , וחלק מן העבודות אף מוקמו במגדל הכנסייה , אולם מרביתן הוצבו במרכזה . ציור הקיר של ג'סיקה דיאמונד , "מקודש באור ארוסי " 1 עורר קונוטציות דתיות , בניגוד ל"קטרפילר " של וים דלוואה , וזאת חרף חזותו הניאו-גותית . בסך הכול , כוחה של האמנות בחללים אינטימיים , כפי שנחווה בתערוכה , Chambres d'Amis לא הצליח להותיר בי את רישומו הפעם . אולי בגלל שהוט אצר קצת יותר מדי תערוכות השנה ? !? Takahiro Suzuki , "Ikiro " , Sonsbeek 9 : LocusFocus , Arnhem , 200 7 { Photo : Herman van Ommenl

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר