לא בוכים בכיכר העיר

עמוד:11

של קטעי התאבדויות פיקטיביות , כשברקע מתנגנת "הפתטית" של בטהובן . לצלילי המוזיקה הפתטית עוברים לצפות בווידיאו של האמן אלכסנדר רויסבורד המוקרן בחדר סמוך . שם עולים ויורדים בסצנת המדרגות הלקוחה מיצירת המופת של סרגי 1 אייזנשטיין , "ספינת המלחמה פוטיומקין . " הודות לעבודת הבימוי של רויטבורד הופכת הסצינה האלימה למעין ריטואל , ריקוד מוטרף בביצוע שחקנים עטו - " זקנים ומגודלי-שיער . ולמה הם מזכירים את כוכב הקופים ? הכול מתחבר לפארודיה אפשרית בדיסקוטק של ההיסטוריה . ההתמקדות בעבודתם של קרדיף ומילר אינה נובעת אך ורק מטעמים אמנותיים , אלא גם מן הקשר בין הצפייה בבית הנשרף לנגד עינינו לבין ענני העשן שהיתמרו במשך שעות וימים מבנייני התאומים . קרדיף ומילר מנגנים על המיתרים הנכונים . הפרס צריך לעבור עכשיו לצלם שהיה שם , במנהטן , והספיק לצלם , כמעט במקרה , את כניסת המטוסים אל תוך הבניינים , את הקריסה , את ענני העשן , בצבעוניות מרגשת כמו יום הסגריר בציור "הקתדרלה של רואן" או ב"ערפילי הבוקר" של מונה ... ה"נו שבויים בקסם המראות הללו , לא יכולנו להינתק ; רצינו לראות שוב ושוב , פעם אחר פעם , את האסון הנורא הזה קורה בזמן אמת . אנו מהופנטים שעות , כמו ליצירת מופת מרתקת , ובכל פעם מתגלה משהו חדש , מרגש , במהלך ההתבוננות . היופי כובש את לבנו ואיננו יכולים להסיר את מבטנו מן המראות מלאי הקסם הנגלים לעינינו בכל רגע ורגע של הכרה חסרת מנוח . והצילום כובש את מסך הכסף ואותנו הרו"ם בתיאטרון של המציאות . " מעטים הדברים שבני האדם מסורים להם יותר מאומללות" . היום , כבימי הביניים , נותרו בני האדם צרכניה הגדולים ביותר של האומללות . ואם לא ניתן לצאת לכיכר העיר ולחוות את ההשתתפות בצער , אזי הקולנוע , הווידיאו , הטלוויזיה , הצילום ואפילו הציור מספקים להמונים עינוג זה . צילומי ה"זרירוה" של המאה העשרים ואחת ( עמי ( 37 נראים עכשיו כמו שקיעתה של תרבות העולם החדש . t יוהאן הוזינחה , בסתיו ימי הביניים , מוסד ביאליק , ירושלים , . 1984 מתוך הפרק הראשון , "מהלכם העז של הרויים , " עמי . 5 תרגום : עדי יותם . " יוהאן הוזינחה , היססוריון והוגה דעות הולנדי , ראה בתרבות הבורגונדית בשלהי ימי הביניים את ארוד המקורות העיקריים לרו" הרוח של אירופה המודרנית " ( מתוך ההקדמה לספר מאת פרוסי משה ברש . ( . 2 אלן דה בוסון , איך פרוסט יכול לשנות את ח"ן , פרהה , ידיעות אחרונות ספרי חמד , תל-אביב , , 2001 עמי . 10 תרגום : אהרון אמיר . Alexander Roitburd , remake of Eisenstein's "The Battleship Potemkin " , video , Venice Biennale 2001

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר