מבוא

עמוד:13

הגדולות . המקהלה , שמילאה Tpsn מכריע במחזותיו של אריסטופאניס , ירדה ביצירותיו של מינאנדרוס מחשיבותה והפכה למין ריקוד חמר ללא מצע דברים . אפיה ותפקידה של המקהלה הוגדרו היטב באחד ממחזותיו האבודים : כב ? קהל 1 ת כל אף ל # האנדים # ךים , # נלם ^ ל'שה עומדים כמיני ג ^ מים — והם מספרים בל 3 ד — בשיר 1 תיו ! ם האןזר 1 נ 1 ת . כף בחל ני . ן : הם צמידים לק ? ק 1 ם , חיים צמידים לחלים . הקומדיה העתיקה קומדיה מורכבת משתי מלים יווניות : ק 1 מ 1 ס , שפירושו הילולה או ק 1 מי שפירושה כפר , ואא 1 יד 1 ס שמובנו זמרן . תחילתה בכפרי יוק ותכנה תהלוכת הוללות בליווי מזמורים פאלליים . במרוצת הזמן נוספה עליהם הצגת היתולים , שפיארה את הפריק וביקשה להמתיק את מורא המוות . פרויד חשף את היסוד הטראגי בתסביך אוידיפוס : תחושת האשם באהבת האם ובאיכה לאב . היפוכו של המצב בקומדיה : הבן הגדל דוחה את האב לקרן זווית ויורש מקומו במשפחה ובחברה . אפשר לומר : האב האימפוטנטי והפאתיטי והקומי חי בסימן של תסביך בן . בדיחות הדעת בקומדיה נעה בין הסוואה המגלה טפח ובין גילוי המסווה טפחיים . מגמתה עינוג או עינוג מהול בעינוי , תכליתה עילוי הפרט . המחזה הקומי הוא מעשה אמנות משחרר , ממריד את האדם בשטחיותה של אנוכיותו וסביבתו . הביקורת העתיקה מחלקת את הקומדיה היוונית לשלוש תקופות ומכנה אותן בשמות . עתיקה , אמצעית וחדשה . הקומדיה העתיקה נולדה בשנות השמונים של המאה החמישית לפני מניץ האומות ונמשכה עד סופה . אחד מאבותיה — ואולי אבי אביה — היה סיסאריון , שחי כמאה שנה לפני כן והניח אחריו חרוזים מיסוגיניים : 21 עמ' 352 בספרו של אללינסון , ר' להלן הערה . 31 22 ביוונית : K &\ IOC , 23 ביוונית : ןז 06 ^ 24 ביוונית : & o \& dq 25 עיין אריסטו , אמנות הפיוט , בתרגומו של מרדכי הק ( תל אביב , תש"ז , ( עמ' כ"ג . התרגום נזכר ב'רשימת תרגומים לעברית של יצירות יוון ורומי' בידי ארנסט דוד קולמן וחנה רוזמן מסלובסקי , 'הספרות' ד : ד , אוקטובר , 1973 עמ' . ( 6 . 12 ) 775

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר