פרק ראשון

עמוד:13

פרק ראשון שמה של מסה זו אומר די והותר את מחוות ההקדשה הכלולה בה . ועם זאת , הכותר הזה מציין גם מרחק : זה המרחק בין ההיזכרות הבוקעת ממעמקי שנות הראשית , לבין יצירת אמנות ששכלולה בבחינת מעשה חושב משתווה בעליל לזה המעמיד זיכרון ילדות . מן הצד האחד הנה אגדת העיט כביכול , שזיגמונד פרויד איתר בכתבי לאונרדו דא וינצ'י ועשה אותה נקודת מוצא ליצירת המופת שלו - זו המזולזלת בפי מרבית ההיסטוריונים של האמנות - שהיא כינון בדרך הפסיכואנליזה , ושמה זיכרון ילדות של לאונרדו דא וינצ ' : ' ואמנם , זהו ספר מפוקפק , מתעתע - יהיו אשר יהיו תוקפו וחלותו של הכינון הזה מבחינת ההיסטוריה בפני עצמה - אבל ניכרת בו "טביעת ידו של רב אמן גדול , " כפי שהיטיב לומר בשעתו 2 מאייר שפירו ( שבכל זאת לא חסך ממנו את שבט ביקורתו . ( ומן הצד האחר הנה יצירה של פיירו דלה פרנצ'סקה , שההשתמעויות הפסיכואנליטיות שלה יימדדו על פי ההדים שהיא עשויה לעורר בזיכרון היחידאי והקיבוצי גם יחד ? מדובר ב"זיכרון ילדות" - S . Freud , Eine Kinderheitserinnnrung des Leonardo da Vinci . 1 'T ] . ( 1910 ) , Gesammelte Werke , VIII , p . 141 et passim פרויד , " זיכרון ילדות של לאונרדו דה וינצ'י , " בתוך : ז' פרויד , מעשה היצירה בראי הפסיכואנליזה , תרגם א' בר , תל אביב . 1967 להלן : "זיכרון ילדות . " במקור מדבר פרויד כידוע על , Geier כלומר "נשר . " התרגום הנזכר לעיל גורס שמדובר ב"עיט , " מן הסתם בעקבות תרגומים נפוצים לאנגלית של כתבי לאונרדו וכן של הטקסט הנ"ל של פרויד . בתרגומים אלה , n nibbio ( דיה ) שעליה מדבר לאונרדו נעשית . vulture אבל n nibbio היא ציפור ששמה אינו טעון משמעות מיתולוגית ותאולוגית בתרבות המערב . כל הציטוטים להלן מן המסה של פרויד תורגמו על ידי . ל . ד [ . Meyer Schapiro , "Leonardo and Freud : An Art-Historical . 2 Study " , The Journal 01 ' the Historyof Ideas , vol . XVII , no . 2 ( 1956 ) , p . 147 [ מ' שפירו , "פרויד ולאונרדו : מחקר בהיסטוריה של האמנות" , ( 1956 ) בתוך : מ' שפירו , מבחר מאמרים בתולדות האמנות , ערך מ' עומר , תל אביב [ 2003

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר