|
עמוד:7
פתח דבר הקובץ שלפניכם הוא מפרות עבודתה של קבוצת המחקר "הפיוט כצוהר תרבותי , " שפעלה במכון ון ליר בירושלים בשנים . 2006-2005 הקבוצה פעלה בהנחייתי ובהנחיית ידידי מאיר בוזגלו , ונסמכה לה סדרה פתוחה לציבור על הפיוט , "מאנדלוסיה ער בבל . " בשנים 2007-2006 ערכתי סדרה נוספת , "מוזיקה והגירה / מוזיקה וקהילה . " הסדרה לוותה במפגשי עומק בסגנון כיתת אמן " ) פיוט וחקירת זהות ( " עם הקולות הגדולים של המזרח , ותכליתה היתה גביית עדות על קול , על זיכרון ועל מערכות חיים . * הסדרות וכיתות האמן היו פתוחות לקהל הרחב והיו מושתתות על הפרדיגמות הנחוצות בשלב החדש של חקר הפיוט ( ראו על כך במבוא . ( הן גררו תגובות רבות והניעו רבים מחברי קבוצת הפיוט לצאת מן החממה האקדמית . הדבר בא לידי ביטוי בייזום מפעלים נוספים לציבור בתחום זה , וניכר גם בתהליכי היצירה האישיים של חברי הקבוצה כסופרים , כמשוררים , כאמנים וכחוקרים . הספר הפיוט כצוהר תרבותי : כיוונים חדשים להבנת הפיוט ולהבנייתו התרבותית מבקש לפתוח שערים למלאכת המיפוי הפרדיגמטי של קווי השבר , היצירה והזהות במרחב הארץ ישראלי , בצומת שבו נפגשים טורקיה וה"מזרח" בגלגולי האימפריה העות'מאנית מכאן והקולוניאליזם הבריטי וראשית ימי המדינה מכאן ; ובנקודה שבה מצטלבים מבנים והבניות של זיכרון ושכחה , גלות וגאולה , קדושה וחולין . שם הספר מבטא את הרעיון שהפיוט , נוסף על היותו מרחב מוזיקלי תרבותי שלם , הוא גם צוהר למרחבי תרבות ייחודיים אחרים , כמו דו קיום תרבותי של יהודים וערבים , הנשים ביחס לקנון ועוד . הספר ניצב על הנדבכים החשובים של חקר הפיוט שהונחו לאורך שנים רבות בין כותלי האקדמיה ובמסגרת התיעוד והשימור בארכיון המוזיקה בבית הספרים הלאומי ; אך עם זאת הוא מבקש לסרטט כיווני מחקר חדשים ולהציב יעדים נוספים הנחוצים בשעתה זו של התרבות הישראלית . הספר מורכב משלושה שערים , המבטאים שלוש מערכות ארגון עיקריות של הפיוט מנקודת המוצא של הדיון העכשווי שמאיר בוזגלו ואני ביקשנו לקדם . השער הראשון , " ר' ישראל נג'ארה כדמות מכוננת , " דן בנג'ארה כדמות הבולטת ביותר בצומת הפיוט - ומתוך כך במרכזיותה של העת החדשה המוקדמת לכינון השלב המודרני של חקר הפיוט . השער השני , "קהילות : ספר , סופר , סופרת וסיפור , " מתמקד באופן שבו הפיוט מובנה בזיכרון הקהילתי בעבר היהודי ובהווה הישראלי . בשער נבחן הקשר בין היצירה הספרותית והשירית ובין הזמן והמקום שבהם היא נוצרה . השער השלישי , "עדות : השרשרת הבין דורית , " מכנס כמה דיונים של יוצרים ויוצרות בני זמננו היושבים בצמתים של כינון תרבותי , ואשר נדרשו לפרויקט המורכב שבו הביוגרפיה והיצירה כל מפגשי הסדרות הוקלטו ואפשר לצפות בהם באתר מכון ון ליר בירושלים , . www . vanleer . org . il תיעוד כיתות האמן טרם עובר וקיים כחומר גולמי .
|
|