מבוא משברים כגורם בהיסטוריה היהודית במאה התשע־עשרה

עמוד:13

מבוא משברים כגורם בהיסטוריה היהודית במאה התשע עשרה בפברואר 1840 נעלמו בדמשק נזיר איטלקי ומשרתו . אשמת רצח פולחני הוטלה על יהודים רבים בעיר והם נמצאו אשמים . הידיעה על הפרשה פשטה ברחבי המזרח התיכון , אירופה והעולם המערבי כולו ונתגלגלה למשפט מפורסם . מימד מיוחד למהומה שקמה הוסיפה העובדה , שמקרה דומה ארע באזור כמעט בעת ובעונה אחת , באי רודוס . אף כי עלילת דמשק היתה עניין שולי ביסודה , הרי שעקב מעורבות דיפלומטים וממשלות בה היא הפכה לגורם מסבך בסכסוך הבינלאומי אשר באותה שנה הביא לפרוץ מלחמה אחת במזרח התיכון ואיים לחולל מלחמה נוספת באירופה . יהודים בארצות רבות חיפשו דרכים לשיתוף פעולה כדי לחלץ את האסירים שנותרו בחיים בדמשק ולהציל את שמם הטוב . בשלהי האביב ובמהלך החודשים הבאים הולידה הפרשה מבול של דברי פולמוס , השערות , תיאוריות דמיוניות ופרויקטים מוזרים . העיתונים המכובדים ביותר באנגליה , בצרפת ובגרמניה הקדישו לה טורים לאין ספור . האומנם שלחו היהודים ידם ברצח פולחני ובהקרבת קורבנות אדם ? שמא היה זה אכן ממנהגיהם ? מה טיבו של העם הזה , ששרד קרוב לאלפיים שנות גלות , שגורש מארץ לארץ ושנפוץ על פני תבל כולה ? האם נועד לו גורל מיוחד מאת ההשגחה העליונה או מטעם מלאכי החבלה , כחלק מאיזו תוכנית אלוהית נסתרת או מזימה שטנית ? בהקשר ההיסטורי של תולדות היהודים במאה התשע עשרה - או ליתר דיוק בשנים 1815 עד - 1914 עלילת דמשק לא היתה , כמובן , תקרית בודדת . היתה זו אחת ממתקפות הפתע שנערכו מפעם לפעם על החיים הסדירים יחסית של היהודים בתקופה זו , שלא ידעה מלחמות ממושכות או כוללות . משברים אלה היו מעין מנגינת לוואי לנושאים המרכזיים המתוארים לא אחת כשליטים בהיסטוריה היהודית של התקופה . הם היו רגעי נתק פתאומיים , בימים שדפוסי התפתחות ארוכי טווח חוללו שינוי רצוף באורחות החיים המסורתיים . באירופה המערבית והמרכזית הלכו וצברו תנופה במרוצת המאה מגמות , שניתן להכתירן במונח מודרניזציה - תירבות ( שלעתים הביא להתבוללות ולעתים לא ;( חילון ( שלעתים חולל תנועת רפורמה ולעתים לא ;( אמנםיפציה , הענקת שוויון זכויות אזרחי ( לעתים במוקדם , לעתים במאוחר ;( עיור ; גיוון תעסוקתי וניעות חברתית חיובית

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר