המשיחיות השבתאית

עמוד:12

גאולתנו . ' הפעם גרס נתן ששבתי צבי , שהיה עתה מעבדי הסולטן , עתיד להקסים את הסולטן בשירתו ( שבתי צבי היה מוסיקלי ובעל קול ערב ) וכך להגשים את תוכניתו , " מעין מעשה הסירנות באודיסיאה . אבל בתוכנית זו מתמצית כנראה המחשבה המדינית השבתאית . הדמיון הדתי של השבתאים כמעט אינו נוגע בתחום הארצי . אמנם שלום סבר שנתן העזתי הוא המחבר של האפוקליפסה המתארת את שלבי הגאולה שנוספה לספר 'זרובבל , ' אבל ככל הנראה נתחברה תוספת זו קודם השבתאות . אמנם למן שלהי המאה הי"ז מצעו כמה חבורות של מקובלים הקשורים למחשבה השבתאית שעלו לארץ ישראל , כגון ר' יהודה חסיד , ( 1700 ) ר' אברהם תויגו , ( 1702 ) ר' עמנואל חי ריקי ( שהייתו האחרונה בארץ ישראל , ( 1741-1738 — ר' חיים בן עטר , ( 1741 ) הרמח"ל , ( 1743 ) וחבורותיהם , אך מספר כל העולים גם יחד זעום ביותר יחסית לתנועה משיחית כה חשובה כמו השבתאות . נוסף על כך אין אנו יודעים מה היה המניע המדויק לעליות אלה . אולי יש לחפש אותו באווירה המחכים ובסגולותיה המיסטיות של ארץ ישראל — כגון אלה המתוארות בספר טוב הארץ , שהתפרסם ערב פרוץ השבתאות , ורובו תעמולה קבלית בזכות ארץ ישראל וישיבתה , בלא הדגשת המשיחיות האקוטית — בדומה לעליות ראשוני החסידים , שבאו מיד אחריהן ( עליית ר"ח בן עטר היתה קשורה אולי לחידוש היישוב היהודי בטבריה בידי ר' חיים אבולעפיה , שעדיין לא הוברר רקעו הרעיוני המדויק ; אשר לעליית ר"א רוויגו , יצוין שגם מורו , הרמ"ז , התקין עצמו אז לעלייה , אף שבתקופה זו כבר לא היה שבתאי ) . גם עליות מסיבות שבתאיות מובהקות אינן קשורות לגאולה פוליטית דווקא , שכן יש בידינו עדויות על עליות שבתאיות הקשורות לגילוי סודות האלהות של שבתי צבי , העשויים להתגלות רק בארץ ישראל , או להתגלותו המחודשת של שבתי צבי עצמו , שתארע דווקא שם , אולי גם מפני שארץ ישראל היא המקום הטוב ביותר לבטל 'תורה דבריאה , ' כלומר את המצוות המעשיות . אפילו יש אי אלה עליות שבתאים בעלות רקע של משיחיות פוליטית , אפשר לשאול אם לפיהן יש להגדיר את המשיחיות השבתאית . בשל להט הפולמוס שהתלווה בעבר למחקר זיקתם של חכמי ישראל אל השבתאות , ניטשטשה לעתים ההבחנה העובדתית השקולה . גם אם נקבע שפלוני האמין במשיחיות שבתי צבי , הרי לא בכך בהכרח מתמצה כל עולמו הרוחני . היו שאיפות לגאולה מיידית גם לפני התפרצות השבתאות , ואלה נמשכו כמובן גם אחריה , ואף התחזקו בעקבותיה , שכן ההתפרצות המשיחית הכללית בשנת תכ"ו העלתה את רמת התקוות והציפיות בקרב מחכי הגאולה האקוטית . אין לתמוה גם אם חלקם זיהו את משיחם המקווה עם שבתי צבי , אבל בכל זאת אין לאתר כאן את עקבות השבתאות ככת או כתנועה רוחנית ; מקורותינו מונים מספר רב של שמות אפשריים למשיח המקווה , ואין הוספת השם 'שבתי' עיקר החידוש השבתאי . השבתאות יכלה להשפיע על תקוות הגאולה בדרכים רבות ומגוונות ובהן גם השאיפה לעלייה , אך אין לראות בזו מאפיין שבתאי מובהק . על רקע זה יצוין ששאיפה לעלייה לא ^ ישראל מצעו דווקא אצל ר' יעקב עמדין , המתנגד המובהק לשבתאות . בלי הבחנות נכונות היה אפשר לטעון שגם כוונתו לעלות נבעה מ'רקע שבתאי , ' שכן הוא עיצב את

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר