המשיחיות השבתאית

עמוד:11

שיביאם לארץ ישראל . אין תמה אפוא שרובם הגדול התייאשו מאמונתם השבתאית כאשר נפוצו השמועות על התאסלמותו של שבתי צבי , והנשארים נטשו את התנועה עשר שנים אחר כך , עקב מותו של שבתי צבי , בי אמונה בניצחון פוליטי של עם ישראל ודתו אינה יכולה להיתלות במשיח מומר שהלך לעולמו . אלה היו אמנם הרוב , אבל ספק אם נכון לכנותם שבתאים , שהרי לא היו אלא היהודים של כל ימות השנה שהאמינו באמונה המקובלת בביאת המשיח וחשבו שהגיע זמן בואו עד שבאה המציאות והוכיחה את ההפך , ואמונתם המשיחית לא נתעצבה מעולם לא על ידי שבתי צבי ולא על ידי נביאו ותועמלניו האחרים , שלגביהם התרחשה הדרמה המשיחית בספירות גבוהות הרבה יותר . לא מן הנמנע שאנשי הרוח השבתאיים היו אפילו מודעים לריבוד כזה של עם ישראל . הם יכלו להסתמך על דברי רעיא מהימנא ( ווהר , ח"ג , קכה , ע"א , ( שלפיהם רק מצדם של ' עמי 'pKn ( כך מכנה המחבר את אנשי ההלכה שאינם מקובלים ) 'אין בין הגלות לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד , ' אך גאולתם של 'תלמידי החכמים' נעלה על זאת , והיא מצד 'עץ החיים . ' דעה כזאת אולי איננה רחוקה ביותר גם מלבו של הרמב"ם . בסוף ספרו משנה תורה הוא מאמץ לכאורה את דברי שמואל בתלמוד , אותם דברים שלפי רעיא מהימנא נוגעים רק לעולמם של עמי הארץ < 'אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד , ' ועם זאת הוא קובע שגאולתם האמיתית של 'החכמים והנביאים' מצויה בתחום הרוחני . אמנם גם אצל שבתי צבי וחסידיו המובהקים אפשר למצוא בשלב הראשון יסודות של גאולה פוליטית . לשבתי צבי היתה אפילו תוכנית פעולה מעשית , והיא מפורטת במכתב מימי ראשית התנועה שכתב נתן העזתי , אולי ההוגה הראשון שלה , לראש יהודי מצרים , ר' רפאל יוסף . לפי תוכנית זו עתיד שבתי צבי לשכנע בדברים את הסולטן התורכי , ויסיר מעליו את כתרו וישימנו על ראשו , ומכאן והלאה יהיה לו הסולטן לעבד , וימלא את חפצו , ושבתי צבי ישתמש בצבא הסולטן כדי להילחם בגויים ( הם הנוצרים של אירופה , האחראים לפרעות ת"ח ות"ט , ( לקבץ הגלויות ולגאול את ישראל . תוכנית זו ( המזכירה במקצת את רעיון הצ'רטר של הרצל , ( לא היתה כה בלתי ריאלית כפי שהיא נשמעת . שבתי צבי , בקסם אישיותו , אכן עשה רושם רב על הסולטן מאז פגישתם הראשונה , כאשר הסולטן במקום להורגו כמו שניבאו הכול , כיבד אותו בכל מיני כבוד , כסף ומשרה . אמנם גאולת ישראל לא היתה כלולה בכיבודים אלה , והפגישה עם הסולטן הסתיימה כידוע בהתאסלמות שבתי צבי . הסיבה לכשלון התוכנית כבר בראשיתה היתה ככל הנראה התקפת הדיכאון שירדה על שבתי צבי לפני הפגישה . לפי המסופר , בצאתו ללכת אל הסולטן , חשש שבתי צבי לחגור חגורה ירוקה , צבע הכבוד המוסלמי האסור על היהודים . אז נתמלאו כל השומעים ייאוש , והבינו שנכזבה תוחלתם י אתמול חשב לקחת את הכתר מעל ראש הסולטן , והיום הוא חושש לצאת בחגורה ירוקה . אפשר לשער שאילו החשיב שבתי צבי מאוד את התוכנית הזאת , לא היה נבהל מניסיון לבצעה . נתן העזתי לעומתו לא התייאש מן התוכנית גם זמן מה לאחר ההמרה , וכעבור שנה , כששהה באנקונה שבאיטליה בדרכו לרומא בשליחות מיסטית מטעם שבתי צבי , חזר עליה באוזני מארחו , ר' מהללאל הללויה , לאחר שהלה הפציר בו מאוד 'שינחמהו איזו נחמה על

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר