כסינופון: 'מסע הרבבה' (Anabasis) מאת אלכסנדר פוקס

עמוד:12

שהיה לו חלק נכבד בה , בוודאי יכול להיחשב כמניע מספיק לכתיבתו של אישהמעשה והסופר כסינופון . אולם רצון טבעי זה לא היה הטעם היחיד לכתיבה . הספר נתפרסם בשם בדוי . עיון בסיבות פרסומו של הספר בשם בדוי פותח לנו פתח להבנת מניעים אחרים לכתיבתו , מלבד המניע הטבעי שצרן לעיל . 'מסע-הרבבה' נתחבר בשנות השמונים של המאה הרביעית , ואילו ב'היסטוריה יוונית' שלו , שנתחברה לאחר"מכן , אומר פסינופון : 'כיצד כינס כורש צבא , וכיצד עלה על אחיו , וכיצד היה הקרב , וכיצד , לאחר מכן , ניצלו היוונים והגיעו עד לים - ( זה ) נכתב על ידי תמיסתוגיניס , איש סיראקוסאי' ( ספר שלישי . ( 2 , 1 , אולם דבר לא נודע על תמיסתוגיניס מסיראקוסאי , ואליבא דכל החוקרים לא היה ולא נברא . השם הוא בדוי , ופסינופון פרסם ספרו בשם זה , אס כי מלכתחילה בוודאי ידוע היה לרבים מיהו מחברו האמיתי של ה'אנאבאסיס . ' בתקופה העתיקה כבר נשאלה השאלה בדבר סיבת הפרסום בשם בדוי . פלוטאר כוס , הביוגראף היווני הנודע , סבור היה שכסינופון נהג כפי שנהג 'כדי שדבריו ייאמנו יותר כשהוא מדבר על עצמו כאילו על אחר , וויתר ( משום כך ) על תהילה של סופר' ' ) על תהילתו של אלכסנדר , 345 , ' ה . ( כסינופון הוא גיבור ה'אנאבאסיס' ( שמו מוזכר בספר לא פחות ממאתיים ושלושים פעם , ( ולפי ה'אנאבאסיס' היה חלקו בהצלחת המיבצע מכריע . בוודאי יכול היה כסינופון לקוות , שהדברים ייאמנו יותר אם ייאמרו בגוף שלישי וייוחסו לאחר . אבל אף שהסבר זה הוא סביר , אץ זה כל ההסבר . התפקיד שמילא כסינופון במסעו של כורש , אויב בנפש לאתונה בזמן מלחמת פילופוניס , היה לזרא לבני עיר מולדתו של כסינופון , וכך אף קשריו ההדוקים עם ספארטה בשלביו האחרונים של המסע . נמצא , אחד המניעים לכתיבה היה הרצון להינקות בעיני הקהל האתונאי . אף לחבריו למסע , קצינים וחיילים , היה לו לכסינופץ מה להסביר ולתרץ לגבי השלבים האחרונים של המסע , תקופת החיכוכים והסכסוכים . יתר על כן , אחד ממפקדי המסע סופייניטוס איש סטימםאלוס ( עיין עליו בספר ראשון א ; ב ; ספר שני , ה ; ספר רביעי , ד ; ספר חמישי , ג ; ספר שישי , ה ) פרסם תיאור של מסע-הרבבה , אשר לפי כל הסימנים לא ניכר בו הרבה חלקו של כסינופון , ואף דומה שתואר בו כסינופון בחוסר אהדה . היה בזה דחף נוסף לכסינופון לכתיבת ספר על המסע . וכך יש ב'אנאבאסיס' מגמה אפולוגטית ניכרת . כסינופון רצה לא רק לתאר את העלילה הגדולה ואת חלקו הגדול בה , אלא אף להסביר דברים ולתרץ קושיות ולהראות גם לבני מולדתו , גם ל'אנשי כורש' לשעבר , גם לקהל היווני הרחב את הצד הטוב שבמעשיו . מגמה זו של לימוד זכות על עצמו השפיעה בוודאי משהו על מהימנות הדברים במה שנוגע לחלקו של פסינופון במסע . אולם , על דעת טובי החוקרים , אץ לפקפק בנאמנותו הכללית של הספר 'אנאבאסיס , ' ואף לא בתפקיד החשוב

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר