כסינופון: 'מסע הרבבה' (Anabasis) מאת אלכסנדר פוקס

עמוד:11

בנפשו שמשהו גדול אירע , והוא עלה על סוסו ולקח עמו את ליקיוס ואת הפרשים וחש לעזרה . ועד מהרה שמעו את החיילים צועקים ומבשרים זה לזה : הים ! הים ... ! כשהגיעו כולם לפסגת ההר חיבקו זה את זה , גם המצביאים והמפקדים בכלל , כשדמעות מתקשרות בתוך עיניהם' ( ספר רביעי , פרק שביעי ; זה היה בינואר 400 לפני סה'נ . ( ואכן ילידי-יוון , שהים היה כמעט תמיד בהישג-עיניהם , הים נעשה להם מעין ' מולדת / ומשראוהו דימו בנפשם כי בא קץ לתלאותיהם . ימים אחדים לאחר מכן הגיעו חיילי הרבבה למושבה היוונית טראפזוס ולאיזור ההתיישבות היוונית שעל החוף הדרומי של הים השחור . כאן ערכו היוונים את ההתחרויות האתליטיות ל'זיבס המושיע , ' שנדרו על גדות הזאב באותו לילה מר של רצח המצביאים , אם יושיעם ' אבי האלים' מצרתם . תמה פרשת מלחמתם של עשרת האלפים על עצם קיומם , אך לא תמה פרשת תלאותיהם . נוכחותו של גוף מאורגן של עשרת אלפים חיילים מנוסים ולמודי מלחמה נראתה כסכנה חמורה לערים המדינות היווניות של האיזור , והן בקשו להיפטר מהם מהר ככל האפשר . ואכן , לא היה חששם של יווני האיזור חשש בטל , שהרי כסינופון עצמו חשב על תפיסת שטח בחוף הים והקמת עיר מדינה חדשה , שאזרחיה יהיו חיילי הרבבה . אולם תכניות אלו וכיוצא באלו נכשלו , משום שמשאתנפשם היחידה של חיילי הרבבה היתה לחזור ליוון . אולם , חזירתו ליוון של גוף מאורגן של עשרת אלפים חיילים מנוסים אף היא כרוכה היתה בבעיות פוליטיות וכלכליות קשות . גם בקרב חיילי הרבבה עצמם נתערערו , משחלפה סכנת הכיליון , האחדות והמשמעת והחלה אף להסתמן התפלגות אתנית , לפי אזורי' מוצאם ביוון . לפיכך הסיפור על הקטע האחרון במסע הרבבה הוא במידה רבה פרשה של קנוניות מבחוץ וחיכוכים מבפנים . לבסוף , משנתלקחו באסיה הקטנה פעולות איבה בין ספארטה לפרס , העמיד כסינופון את שארית הרבבה , כששת אלפים חיילים , תחת פיקודו של המפקד הספארטאי באסיה הקטנה . וכך נסתיים 'מסע הרבבה' ( אביב של שנת 399 לפני סה נ . ( שם הספר , שבו הנציח כסינופון את המסע הצבאי של היוונים אל תוככי אסיה ובחזרה , הוא בכתבי היד , Kyrou anabasis או בקיצור . . anabasis התיבה anabasis הוראתה 'עלייה , ' 'חדירה לפנים , ' ונמצא שם הספר ' ! : עלייתושל כורש' או 'העלייה' - מקרבת החוף של הים האיגיאי ועד לסביבות בבל . אולם עלייה זו מתוארת בשבעת הפרקים הראשונים של הספר הראשון בלבד , ואילו השאר , עד הספר השביעי והאחרון , הוא סיפור מסעם של עשרת אלפים היוונים מפנים אסיה בחזרה אל חופי הים האיגיאי , כלומר לא 'עלייה , ' ובוודאי לא 'עלייתו של כורש . ' השם 'מסע הרבבה' נשתגר בכמה לשונות אירופיות , והוא תואם את תוכנו של הספר . רצונו של כסינופון לתאר ולהנציח את עלילת הגבורה של עשרת אלפים היוונים ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר