מבוא: מאגודה לתנועה

עמוד:12

מבוא : מאגודה לתנועה מאיר חס'נה אורי מ . קופפרשמידס האחים המוסלמים , על פעיליהם ואוהדיהם הרבים בארצות השונות , מעסיקים זה עשרות שנים פוליטיקאים בשלטון ושירותי ביטחון , הוגי דעות , אינטלקטואלים וחוקרים אקדמאים , והם מוכרים לרוב קוראי העיתונים וצרכני התקשורת . מצעם האידיאולוגי ודרכי הפעולה לקידומו נתונים בוויכוח פנימי ומציתים פולמוס והתנגדות מצד יריבים פוליטיים , אך אין עוררין על נוכחותם המורגשת בחברה או על היותם גורם האופוזיציה המאורגן ביותר כיום . קובץ זה נועד לבחון לעומק את התופעה של "האחים" כתנועת מחאה דתית מודרנית , שלא נס ליחה גם לאחר עשרות שנים של פעילות ותהפוכות . הופעתם של האחים המוסלמים על בימת המזרח התיכון בראשית המאה ה 20 בישרה את צמיחתה של פוליטיקה אסלאמית חדשה , נחושה ומתריסה , שחתרה הן לטיהור תרבותי והן לעוצמה פוליטית . בעוד תנועות מחאה מסורתיות , שהונהגו בעיקר על ידי עולמא ( חכמי דת ) ושיח'ימ צופיים ( מיסטיקנים , ( התמקדו בתיקון עוולות פוליטיות או פיסקליות מצד בעלי השררה מבלי לקעקע את הסדר הקיים ; תנועת " האחים , " שהונהגה בעיקר על ידי משכילים מודרניים , ביקשה לכונן סדר מדיני וחברתי חלופי . מנהיגי "האחים , " שניחנו בכישורים רטוריים , ארגוניים ותקשורתיים , הוציאו את הפעילות הדתית מן המסגדים ומכוני הדת אל הרחובות , השווקים , קירות הגרפיטי , בתי הספר , הקמפוסים , בתי החרושת ואמצעי התקשורת , והציבו עצמם כאלטרנטיבה למשטרים קיימים , מונרכיים או מהפכניים . מדובר היה במאבק על זהות , נוכחות והשתתפות ועל הגדרה מחודשת של הזהות הקיבוצית . את יריית הפתיחה ירו האחים המוסלמים במצרים כשהופיעו ב , 1928 ומשם התופעה הצליחה לבסס את עצמה גם בארצות שכנות . בסוריה , מנהיג בשם מוצטפא אל סבאעי איחד ב 1945 מספר קבוצות סלפיות בערים שונות תחת מסגרת הגג של "האחים . " באותה שנה הוקמה תנועה רשמית גם בפלסטין / ארץ ישראל המנדטורית , וחלק מסניפיה מצאו אה עצמן לאחר שנים ספורות תחת שלטון ירדני בגדה המערבית , ושלטון

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר