מבוא

מתוך:  > הרמב"ם > מבוא

עמוד:13

למטרה n יתר על כן , את התוכנות הבסיסיות של התמורה בתודעה הדתית ניסה הרמב " ם לעגן כהשקפת עולם יהודית מחייבת וסמכותית , באמצעות שילובן בחיבורו ההלכתי "משנה תורה . " בכך הוא הקנה לעמדתו ההגותית מעמד מחייב והפך את חיבורו ההלכתי למופת של שילוב בין פילוסופיה להלכה . אמנם , התמורה בתודעה הדתית שהוא ניסה לחולל לא צלחה בידו . אולם , לאחר שהיהדות עברה את כור המצרף הפרשני של הרמב " ם , נוסף לה קול ייחודי ושונה , שהעמיד חלופה של ממש להבנה המקובלת של היהדות . קול ייחודי זה של הרמב " ם זעזע את אמות הסיפים בשעתו והעמיד אתגר לכל מחשבה יהודית שבאה אחריו . גדולי הלכה ומחשבה ענקים עמדו לה ליהדות בימי הביניים , אבל איש מהם לא חתר להעמיד בו זמנית שתי תמורות עמוקות ומקיפות כל כך בתולדות היהדות , במישור ההלכתי ובמישור ההגותי גם יחד . משום כך איש מהם לא עמד אל מול דורו בסבך יחסים של הערצה ופולמוס כמו שעמד רבי משה בן מיימון . ההשוואה החוזרת ונשנית בין משה בן מיימון למשה רבנו , בתודעתו , בתודעת בני דורו ובעיני הדורות הבאים , אינה גוזמה ויש בה יותר מגרעין של אמת . בחייו ובפועלו שייך הרמב " ם לזן הנדיר והייחודי של מתקני דת , ואפשר לומר אפילו מכונני דת . את התמורות הללו ניסה הרמב " ם לחולל ללא סיוע מוסדי שיעניק לו תמיכה חברתית ופוליטית . הוא לא היה נשיא , כעורך "המשנה " רבי יהודה הנשיא בשעתו , ואף לא כיהן בראשות אחת הישיבות בבבל שראו עצמן יורשות בית הדין הגדול . הרמב " ם שנולד בשנת 1138 בקורדובה שבאנדלוסיה הפך בגיל צעיר לפליט ומהגר , עקב עלייתה של תנועה מוסלמית רדיקלית , המווחידון , שניפצה לרסיסים את התרבות היהודית הערבית של אנדלוסיה . לאחר שנות נדודים ורדיפות בצפון אפריקה הוא הגיע למצרים בשנת . 1166 אמנם , לאחר מאבק הוא קנה לו עמדת מנהיגות בקהילה היהודית במצרים וכיהן כראש היהודים , ומעמדו הלך והתחזק עד למותו בשנת . 1204 אולם , ודאי שלא היה במעמדו זה כדי לספק מסגרת מוסדית כלשהי שתקנה לגיטימציה להיקף התמורות שניסה לחולל . הרמב " ם גם לא טען שזכה להתגלות אלוהית , המקנה לדבריו מעמד מעין נבואי , ואת כתביו לא ייחס לסמכויות קדומות , כפי שעשו מחברי ספר "הזוהר , " שייחסו את יצירתם לרבי שמעון בן יוחאי . כמו כן , הוא לא התיימר להיות נושאה של מסורת סוד מקובלת , שהגיעה אליו לאחר שנמסרה מדור לדור , ומכוחה תקפים דבריו , כפי שטען רבי משה בן נחמן שנים לא מעטות אחריו . את התמורות הגדולות שביקש לחולל ביסס הרמב " ם , הפליט מאנדלוסיה , על כישרונו העצום , על ידיעותיו

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר