הקדמת המתרגם

עמוד:13

הקדרה הפרוידיאני ( מעולם לא שאלתי קדרה ; כבר החזרתי את הקדרה כשהיא שלמה ; הקדרה היתה נקובה מלכתחילה ) 7 \ פרמקון הוא גם אמצעי בלבד , ועל כן כל ערכו נובע מן התכלית שאותה נועד לשרת , וגם רע כשלעצמו ; גם מין להטוט טכני שטחי וזול וגם כישוף מסתורי ומסוכן ; גם רופס , נוזלי , בלתי יציב במהותו , חסר זהות ועצמות , וגם נוקשה וקשיח , בלתי גמיש ובלתי משתנה ; גם בעל חיים וגורל בלתי מבוקר משלו וגם מאובן ומת ; גם משמר ומחיה וגם משתק וממית , וכר . יש כאן רב משמעות המציגה היקבעות יתר מלאת סתירות אשר חורגת מעבר לסימטריה של האוקסימורון או של המלה בעלת המשמעויות המנוגדות ( מן הסוג שעניין , למשל , את פרויד . ( מה שנחשף באמצעות התחקותו של דרידה אחר גלגוליו של המסמן פרמקון ושל מסמנים הקשורים אליו בקשרי משפחה הוא מנגנון הקיבוע הסוקרטי , האופן שבו מייצר השיח הסוקרטי מתוך הרב משמעות הנזילה של 7 \ פרמקרן סידרה של אמירות ורמיזות מגמתיות , מכריע הכרעות שרירותיות שתוצאתן היא הדפוס המושגי של הלוגוצנטריזם , ובמסגרתו קביעת הישות כנוכחות , מתן בכורה לפנימיות האידיאלית על פני החיצוניות הפנומנאלית , הצבת הסובייקט כמקור הפשוט של השיח , וכן הלאה . מוטיב הזוכה להבלטה מיוחדת בבית הכ'ורקחת של אפ 07 ון הוא הפן האדיפלי של הגישה הדקונסטרוקטיבית . יותר מאשר בכל עבודה אחרת של דרידה שזורה כאן בביקורתו על הלוגוצנטריזם הנימה הפסיכולוגית של ערעור על עריצות האב , על הפטריארכיה בכלל , על הבכורה באשר היא . האם תמיד חושד בכתב ומפקח עליו , כותב דרידה . הכתב , ומי שדובר מנקודת הראות שלו , פגוע מהיחס הזה . נמאס לו להיות מזולזל , מוזנח , מושמץ . הרקונסטרוקציה של ייחוס הקדימות לדיבור ושל השפלת הכתב היא גם מחאה על קיפוחו של הבן , ושל כל מי שמדירים אותו מן הלגיטימיות ומזכויות היתר של זהות המתיימרת להיות סגולית ומולדת . הפוטנציאל הפוליטי של דרך חשיבה זו ברור . ייחודו של המהלך הפרשני הדרידיאני כולו הוא בכך שהוא אינו מסתפק בניתוח והנהרה של טיעוניו הרשמיים של הטקסט ברמת התוכן ( אם כי גם מבחינה זו נערך כאן מפגן מרשים של למדנות , (

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר