הנרי בייקר טריסטראם: כומר ואיש־שדה

עמוד:יג

סוחרים , ועוד מהות מזה — של יורדי ים . לאחר ( וחורה של גולת בבל , ויותר מכן לאחר ייסוד הממלכה הסליקית בסוריה , פיתחו המהגרים — הנפוצים מהודו ועד ספרד — אותו כשרון מופלא למסחר ולחמה כספית , שבו הצטיינו היהודים מאז ועד היום יותר מכל עם . אבל הישראלי בביתו , בארץ ישראל , נשאר תמיד חקלאי ורועה . ברם כוח עמידה וגמישות גם יחד חברו בגזע זה , שעלה על כל עם אחר שבעולם בכוחו להסתגל לנסיבות ולהצליח בכל משטר , בכל אקלים , ובין מלתעות דיכוי ועוול מרים , שיטתיים וממושכים , שכמותם לא סבל שום עם אחר בהיסטוריה . טח העמידה והכשרון של היהודי התפתחו בלי ספק דווקא הודות למאמצי העולם הנכרי , ובייחוד הנוצרי , ללחוץ אותו ולרוששו . שמונה עשרה מאות שנה מנע ממנו החוק כמעט בכל ארץ אירופית החזקת קרקע וקבלת משרה מדינית או עמדה מכובדת ; אכן החוק השלים רק בקושי עם עצם קיומו , ואף זאת לא ran . האפשרות היחידה שנותרה לו אפוא בעולם החומר היתד , לצבור עושר מוטמן . כלום נתמה על שיצא לו שם של קמצן , ועל כר שבהיותו משולל הגנה בכוח הנשק התגונן בערמה ז ( שם , עמ' . ( 246 * 245 דרד אגב , בקטע להלן ( עמ' ( 247 מזכיר טריסטראם כדבר מובן מאליו , שעם ישראל עתיד לקבל בחזרה את מערת המכפלה . טריסטראם הופתע בהגיעו לראשונה לארץ ממיעוט הידיעות על טבעה , והוא תלה את הדבר בשתי סיבות : האחת זו קדושתה המופלגת , שהרי בה "קשורים זכרונות בעלי משטעות קדושה והיסטורית אשר אפילו נקדיש להם את כל תשומת לבנו במשך הזמן המועט המוקצב בדרן כלל לביקור בה , אץ אנו מספיקים ; והסיבה השנייה היא הקושי ואף הסכנה הכרוכים בחקירת חבל ארץ כה שומם ופרוע" . " את יחסו של טריסטראם לקושי ניתן להדגים בעוד מובאה מן היומן המתורגם י הוא שאל את השיד אם אפשר לעמר את הכף ( ראש צוקים שעל חוף ים המלח ) בלי לעקפו . השיד השיב שהדבר בלתי אפשרי לחלוטין ; וטריסטראם : " אמרתי לו שהתרגום האנגלי של 'בלתי אפשרי' הוא 'ננסה ; ' נטלתי את הבארומטר , את המצפן הפריזמתי ואת רובי , ויצאתי לתהות על טיבה של דרך זו , בהחלטה להקיף את הכף ולהקדיש את עבודת יומי למיפוי של חמישה מילין" ( עמ' . ( 192 ואסיים את הפרק על האיש במובאה נוספת מיומן מסעיו בארץ מואב : אני מסתכן ביודעץ שמא יאשימוני כי "ארץ הקודש תקועה במוחי ; " אכן יאשימוני אנשים שבעיניהם הגודל הוא אמת מידה יחידה לשגב , ושאינם יכולים למצוא כל עניין בחרמה ובלבנה מפני שגובהם מגיע רק עד 3 , 000 Ibu . l ( 1859 ) , p . 22 11

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר